Smoothiella voittoon - SENSE 2015

​Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelija Senni Viitanen voitti vuosittaisen FUAS-ammattikorkeakoulujen SENSE-liikeideakilpailun Pop up Smoothie bar Passion –ideallaan huhtikuussa.

- Olen aina haaveillut yrittäjyydestä ja kilpailuun osallistuminen oli hieno mahdollisuus tutustua yrittäjyyteen ja toimivaan liikeideaan. Halusin haastaa itseni ja nähdä toimisiko liikeideamme.

Smoothie Bar -liikeidean suunnittelu käynnistettiin yrittäjyysopintojen kurssilla neljän hengen ryhmässä, jossa Senni toimi projektin vetäjänä. Kilpailuun hän osallistui yksin.

- Liikeidea on minun keksimäni ja sain idean, kun mietin mitä Lahdesta puuttuu ja mikä on tällä hetkellä muotia. Mielestäni ihmiset ovat todella kiinnostuneita tällä hetkellä terveellisyydestä, laihduttamisesta, fitnessistä, kuntoilusta ja myös smoothieista. Ihmiset menevät nykyään esimerkiksi satamaan jäätelölle, mutta miksi ei tulevaisuudessa terveelliselle, maukkaalle ja virkistävälle smoothielle tai tuorepuristetulle mehulle? Itse olen ulkomailla aina rakastanut siellä olevia smoothiebaareja sekä tuorepuristettuja mehuja, Senni kertoo.

Liikeidea täydentyi vielä kilpailupäivänä

Alun perin liikeidean nimi oli Passion mehu ja smoothie bar, joka tarjoaisi terveellisiä ja maukkaita tuorepuristettuja mehuja ja smoothieita asiakkaille. Tuotteita oli tarkoitus myydä mukaan takeawaynä sekä paikan päällä nautittavaksi.

Kilpailupäivän aikana osallistujille järjestettiin työpajoja, joissa pohdittiin ja kehitettiin liikeideoita yhdessä opettajien ja mentoreiden kanssa. Työpajoissa mietittiin mm. kohderyhmiä, yrityksen arvoja, haasteita, etuja, kilpailijoita ja laskettiin kannattavuutta. Päivän viimeisessä työpajassa kukin kilpailija laati viiden minuutin myyntipuheen omalle liikeidealleen. Myyntipuheet esitettiin finaalissa kansainväliselle tuomaristolle englanniksi. Näiden perusteella tuomaristo valitsi voittajan.

- Keksin kilpailupäivän aikana muuttaa liikeideaa siten, että tuotteita myytäisiin, myös Pop up-kojuista. Haluaisin myydä tuotteita myös mahdollisesti erilaisissa tapahtumissa. Menisin myymään tuotteita aina sinne, missä ihmisetkin ovat ja tämä oli selvästi syy, joka herätti tuomariston mielenkiinnon. Uskon, että myyntipuheeni ei ollut hassumpi ja sain tuomarit puolelleni olemalla itsevarma oma itseni.

Tuomaristo neuvoi Senniä keskittämään liiketoiminnan Pop up – kojuihin. Näin toiminta on riskittömämpää ja on turvallisempaa aloittaa liiketoiminta.

Liikeideasta oikeaksi yritykseksi?

Senni sai voitostaan 3000 euron edestä tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita idean eteenpäin kehittämiseksi ja käytäntöön viemiseksi. Hän harkitseekin yrityksen perustamista tosissaan. Yrittäjämäisen asenteensa elämään hän on saanut jo lapsena yrittäjänä toimineelta isältään.

- Kilpailun kautta sain jo paljon hyödyllistä tietoa siitä, miten kehittää toimiva ja kannattava yritys.  Haluan saada apua ammattilaisilta ja keskustella heidän kanssaan käytännön asioista.

- Voitto tuntuu todella mahtavalta ja on semmoinen voittajaolo! Päivä ennen kilpailua minulla oli järkyttävä ahdistus siitä, että osallistun kilpailuun yksin, mutta en suostunut luovuttamaan. Tuntuu, että tämän kilpailun jälkeen suoriudun mistä vain. En olisi missään nimessä lähtenyt kilpailuun, jos en olisi uskonut mahdollisuuksiini voittaa. Olen haasteiden haalija ja ainahan se tuntuu hienolta kun haaste tulee suoritettua erinomaisesti loppuun. Ei muuta kuin, uusia haasteita kohti!