CarVertical kokemuksia – onko auton historiaraportti hintansa arvoinen?

CarVertical kokemuksia

CarVertical on verkkopalvelu, jonka avulla auton ostajat voivat tarkistaa ajoneuvon historian helposti rekisterinumeron tai valmistenumeron (VIN) perusteella. Moni käytetyn auton ostaja haluaa varmistaa, ettei auton taustalla ole ikäviä yllätyksiä, kuten salattuja onnettomuuksia, manipuloituja mittarilukemia tai jopa varastetuksi ilmoitettu ajoneuvo. Tässä arvostelussa perehdymme siihen, miten CarVertical toimii, mitkä ovat sen hyödyt ja haitat, sekä ennen kaikkea millaisia carVertical kokemuksia suomalaisilla käyttäjillä on palvelusta.

Mikä CarVertical on ja mihin sitä käytetään?

CarVertical on kansainvälinen palvelu, joka kerää tietoa ajoneuvoista lukuisista eri lähteistä ympäri maailmaa. Palvelu hyödyntää laajoja tietokantoja – kuten maiden virallisia ajoneuvorekistereitä, katsastus- ja vahinkohistoriatietoja, vakuutusyhtiöiden tietoja sekä jopa valmistajien huoltohistoriaa – tarjotakseen käyttäjälle kattavan historiaraportin tietystä ajoneuvosta. Suomessa CarVertical on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Ideana on, että syöttämällä auton rekisteritunnuksen tai VIN-numeron CarVerticalin sivustolle, saat muutamassa sekunnissa tietopaketin auton menneisyydestä.

Palvelun ensisijainen käyttötarkoitus on auttaa ostajia tekemään turvallisempia kauppoja käytettyjen autojen markkinoilla. Raportin avulla voi esimerkiksi tarkistaa, onko auton mittarilukemaa mahdollisesti rukattu (eli onko kilometrejä käännetty taaksepäin), onko ajoneuvo ollut osallisena vakavissa kolareissa tai onko se ilmoitettu varastetuksi jossain maassa. CarVerticalin lupaus on tarjota nämä tiedot käyttäjälle helposti luettavassa muodossa yhden raportin kautta.

Miten CarVertical toimii?

CarVerticalin käyttö on tehty hyvin yksinkertaiseksi. Käyttäjä syöttää auton VIN-koodin tai rekisterinumeron CarVerticalin verkkosivuston hakukenttään ja aloittaa haun. Aluksi palvelu näyttää ilmaisen esikatselun: perustiedot autosta (merkki, malli, ikä) ja vihjeitä mahdollisista löydetyistä tiedoista, kuten “havaittu mahdollinen matkamittariongelma” tai “havaittu vahinkohistoria”. Yksityiskohtaisen tiedon saamiseksi käyttäjä ostaa täyden raportin.

Mitä tietoja CarVertical-raportti sisältää?

CarVerticalin historiaraportti on varsin kattava paketti silloin, kun tietoa on saatavilla. Tyypillisesti raportti sisältää ainakin seuraavat tiedot:

  • Tekniset perustiedot: auton merkki, malli, valmistusvuosi, korimalli, moottorin koko ja teho, ja muuta teknistä dataa.
  • Omistajahistoria: aikajana siitä, missä maissa ja milloin ajoneuvo on ollut rekisteröitynä sekä omistajanvaihdosten lukumäärä.
  • Kilometritiedot: listaus auton mittarilukemista eri aikoina (esim. katsastuksissa tai huolloissa kirjatuista lukemista). Raportti voi paljastaa mahdolliset mittarilukeman peukaloinnit, jos lukemat jossain vaiheessa mystisesti pienenevät.
  • Onnettomuus- ja vauriotiedot: tiedot mahdollisista kolareista tai vakuutusyhtiöiden korvaamista vahingoista. Raportti kertoo, onko auto vaurioitunut merkittävästi ja onko se esimerkiksi merkitty lunastetuksi (kokonaan tuhoutuneeksi ajoneuvoksi).
  • Varastetuksi ilmoitettu: tarkistus kansainvälisistä tietokannoista, onko ajoneuvo raportoitu varastetuksi jossain maassa.
  • Huoltohistoria ja takaisinkutsut: mahdollisuuksien mukaan raportti listaa tietoja huolloista, korjauksista sekä valmistajan mahdollisista takaisinkutsuista.
  • Valokuvat: joissain tapauksissa raportti voi sisältää arkistovalokuvia autosta (esim. vanhoista myynti-ilmoituksista), jotka voivat antaa osviittaa auton kunnosta tai ulkonäöstä aiemmin.

On tärkeä huomata, että CarVerticalin tarjoamat tiedot riippuvat siitä, miten hyvin kyseisestä ajoneuvosta on dataa kerätty eri lähteisiin. Uudemmista tai useassa maassa kulkeneista autoista voi löytyä runsaasti tietoa, kun taas hyvin vanhasta tai harvinaisesta autosta raportti saattaa olla niukempi.

CarVerticalin hyödyt ja vahvuudet

CarVertical-palvelun käytöstä raportoidaan monia hyötyjä, joita sekä yritys itse että monet käyttäjät tuovat esille:

  • Helppous ja nopeus: Palvelun käyttö on vaivatonta. Tarvitaan vain auton yksilöivä tunnus ja raportin saa tilattua muutamalla klikkauksella. Moni käyttäjä on kiitellyt, että raportti valmistuu sekunneissa maksun jälkeen, ja se esitetään hyvin selkeässä muodossa.
  • Kattava tietopaketti yhdellä kertaa: Yksi CarVerticalin suurimpia etuja on tietojen yhdistäminen. Sen sijaan, että ostajan pitäisi erikseen etsiä tietoja Traficomin palveluista, katsastusaseman tietokannasta, ulkomaisista rekistereistä tai muista lähteistä, CarVertical kokoaa oleelliset tiedot yksiin kansiin. Tämä säästää aikaa ja vaivaa.
  • Mahdollisten huijausten paljastaminen: CarVertical on erityisen hyödyllinen havaitsemaan yleisiä huijausyrityksiä käytettyjen autojen kaupassa. Esimerkiksi mittarilukeman väärentäminen on maailmalla yleinen ongelma, johon palvelu voi puuttua näyttämällä kaikki rekisteröidyt kilometrilukemat kronologisesti. Myös aiemmin tapahtuneet isot onnettomuusvahingot, jotka myyjä saattaa jättää mainitsematta, voivat nousta esiin raportilta. Tällaisia tapauksia on tullut ilmi Suomessakin, kun ostajat ovat tarkistaneet ulkomailta tuodun auton CarVerticalilla ja huomanneet matkalla “hävinneitä” kilometrejä tai korjattuja kolarivaurioita, joista ei ollut kerrottu.
  • Laaja maantieteellinen kattavuus: Palvelu toimii kansainvälisesti. Jos auto on tuotu Suomeen esimerkiksi Saksasta, Ruotsista tai vaikkapa Yhdysvalloista, CarVertical osaa usein hakea tiedot myös näistä maista. Tämä on iso etu verrattuna pelkkään kotimaan rekisterihakuun, sillä ulkomailla sattuneet vahingot tai huollot eivät välttämättä muuten tule suomalaiselle ostajalle ilmi.
  • Asiakastuki ja hyvityskäytännöt: Useat käyttäjät ovat tuoneet esiin, että jos CarVertical ei löydä juurikaan tietoja autosta, palvelu on toisinaan tarjonnut hyvitystä – esimerkiksi mahdollisuuden uuteen hakuun ilmaiseksi tai jopa rahojen palautuksen. Asiakaspalvelu on myös saanut kiitosta nopeasta reagoinnista ongelmatilanteissa. Tämä vähentää riskiä, että rahat menisivät täysin hukkaan tilanteessa, jossa raportti on lähes tyhjä.

CarVerticalin heikkoudet ja haasteet

Mikään palvelu ei ole täydellinen, eikä CarVertical ole poikkeus. Joillakin käyttäjillä on ollut negatiivisia kokemuksia tai pettymyksiä palvelun suhteen. Tässä muutamia yleisiä esiin nousseita haittapuolia:

  • Rajoitettu tieto kotimaan vaurioista: Monet suomalaiset käyttäjät ovat huomanneet, että CarVertical ei näytä tavallisia kolari- tai korjaustietoja Suomessa ajetuista autoista, ellei auto ole ollut lunastuskuntoon tuhoutunut. Tämä rajoitus on saanut monet toteamaan, ettei palvelusta ole juurikaan hyötyä kotimaassa historiansa omaavien autojen kohdalla.
  • Tiedot osin muualtakin saatavilla: Monet käyttäjät huomauttavat, että osa CarVerticalin raportoimasta tiedosta olisi ollut löydettävissä myös muualta halvemmalla tai ilmaiseksi. Esimerkiksi Traficomin edullinen rekisteriraportti sisältää jo auton perus- ja katsastustiedot. Jos CarVertical ei lopulta tarjonnut mitään uutta näihin nähden, ~30 € hinta tuntuu monesta turhan kalliilta.
  • Virheet ja epätäsmällisyydet: Joissakin raporteissa on ilmennyt virheitä (esim. sekoittuneita tietoja tai vääriä kuvia autosta). Tällaiset tapaukset heikentävät luottamusta palveluun, sillä ostaja joutuu epäilemään raportin tietojen oikeellisuutta.
  • Hinta: Noin 30 € kertamaksu yhdestä raportista on monelle melko korkea. Pakettitarjoukset ja alennuskoodit voivat tuoda hintaa alas, mutta sijoitus mietityttää, ellei raportti tarjoa merkittävää lisäarvoa. Jos raportti säästää ostajan isommilta murheilta, hinta on perusteltu – mutta jos mitään uutta ei selviä, voi helposti tuntua, että rahat menivät hukkaan.

CarVertical kokemuksia suomalaisilta käyttäjiltä

Miten CarVertical sitten on toiminut käytännössä suomalaisilla autojen ostajilla? carVertical kokemuksia on jaettu esimerkiksi keskustelupalstoilla ja arvostelusivustoilla, ja ne vaihtelevat laidasta laitaan. Seuraavassa on koottu muutamia tyypillisiä kokemuksia suomalaisilta käyttäjiltä:

  • Pettymys puutteelliseen vahinkohistoriaan: Moni suomalainen käyttäjä kertoo olleensa pettynyt, kun CarVertical-raportti ei näyttänyt kotimaassa sattuneita korjaus- tai kolarihistorioita lainkaan. Raportilla saattoi lukea vain, että “ei merkittäviä vaurioita”, vaikka auton tiedettiin olleen peltikorjaamolla. Vasta lunastetuksi merkityt tapaukset näkyvät raportilla, mutta pienemmät kolarit eivät. Tämä on saanut osan käyttäjistä toteamaan, että palvelu on “täysin turha suomiautojen tapauksessa”, koska vastaavat tiedot – tai ainakin vihjeet niistä – voi usein päätellä Traficomin rekisteristä (esimerkiksi maininnat auton käyttötarkoituksen muutoksista tai muutoskatsastuksista voivat vihjata isoista korjauksista).
  • Hyviä kokemuksia tuontiautojen tarkistamisesta: Monet positiiviset CarVertical-kokemukset tulevat esiin silloin, kun on tarkistettu ulkomailta tuodun auton historia. Useampi käyttäjä kertoo, kuinka CarVertical auttoi paljastamaan esimerkiksi Saksasta tuodun auton huijausyrityksen: raportti näytti, että auton mittarilukema oli mystisesti pudonnut kymmeniä tuhansia kilometrejä verrattuna lähtömaan tietoihin ennen auton rekisteröintiä Suomeen. Tällaiset löydökset ovat kullanarvoisia – ilman CarVerticalia ostaja olisi voinut päätyä luulemaan autoa huomattavasti vähemmän ajetuksi kuin se todellisuudessa oli. Samoin tieto ulkomailla tapahtuneista onnettomuuksista on tullut monelle yllätyksenä CarVerticalin kautta ja säästänyt heidät ostamasta pahasti kolaroitua yksilöä.
  • Käyttäjäystävällisyys ja mielenrauha: Useampi suomalainen on antanut positiivista palautetta CarVerticalin helppokäyttöisyydestä. Raportin tilaaminen on koettu yksinkertaiseksi prosessiksi ja lopullista raporttia pidetään visuaalisesti selkeänä. Jo pelkästään se, että saa ulkopuolisen vahvistuksen auton “puhtaalle paperille”, tuo ostajille mielenrauhaa. Eräs arvostelija mainitsi, että vaikka mitään yllättävää ei löytynytkään, raportti vahvisti myyjän antamat tiedot ja kaupoille voitiin lähteä luottavaisin mielin.
  • Kritiikkiä hinnasta suhteessa sisältöön: Monen arvostelun toistuva teema on pohdinta siitä, onko raportti hintansa arvoinen. Jotkut kertovat tunteneensa, että heidät “huijattiin” ostamaan kallis raportti markkinoinnin perusteella, vaikka siitä ei lopulta ollut hyötyä. Eräs käyttäjä arvioi, että raportin tarjoama data oli korkeintaan parin euron arvoista perustietoa, jonka hän oli saanut muualta – eli hän koki maksaneensa moninkertaisesti turhasta. Tällaisille ostajille yhden kerran pettymys riitti, eivätkä he todennäköisesti palaa palvelun käyttäjiksi.
  • Myös tyytyväisiä asiakkaita: Paljon on myös heitä, jotka puolustavat CarVerticalia. Eräs käyttäjä myönsi, että ~30 € hinta yhdestä raportista kirpaisi, mutta totesi myös, että jos tuolla summalla välttyy ostamasta tuhansia euroja remontteja vaativaa “pommi-autoa”, on sijoitus pieni. Useat tuovat esiin, että auton taustojen penkominen on olennainen osa ostoprosessia, ja CarVertical on siihen kätevä työkalu. Palvelu jakaa mielipiteitä, mutta monet ymmärtävät sen arvon eräänlaisena vakuutuksena isoja riskejä vastaan.

Kannattaako CarVertical-palvelua käyttää?

CarVertical on hyödyllinen työkalu oikeissa tilanteissa, mutta ei mikään taikakeino joka korvaisi perinteisen tarkkaavaisuuden auton ostossa. Palvelu pääsee parhaiten oikeuksiinsa silloin, kun olet ostamassa käytettyä autoa jonka historiasta et ole varma – erityisesti, jos auto on tuotu ulkomailta tai hintataso vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Tällöin CarVerticalin raportti voi paljastaa kriittisiä tietoja, kuten piilotettuja vahinkoja tai manipuloituja mittarilukemia, ja auttaa sinua välttämään huonot kaupat.

Sen sijaan tilanteissa, joissa auton tausta on jo hyvin dokumentoitu ja kyseessä on pelkästään Suomessa rekisteröity ja huollettu ajoneuvo, CarVertical ei välttämättä tarjoa paljoakaan uutta. Monesti saman perusinformaation saa jo suoraan Traficomin rekisteristä ja huoltokirjasta. CarVerticalin vahvuus onkin juuri tiedon yhdistely yli maarajojen sekä historiatietojen visualisointi helposti ymmärrettävään muotoon – ei välttämättä uusien yksittäisten salatietojen löytäminen jokaisesta autosta.

Kaiken kaikkiaan CarVerticaliin kannattaa suhtautua yhtenä hyödyllisenä työkaluna muiden joukossa. Se käyttää pitkälti luotettavia lähteitä ja on kerännyt paljon positiivista palautetta, mutta ei voi taikoa esiin sellaista tietoa, jota ei ole missään rekisterissä. Kuten käyttäjäkokemukset osoittavat, palvelu toimii yleensä odotetusti, mutta joskus tietoja voi puuttua tai raportti voi olla odotettua suppeampi. Siksi auton ostajan on aina viisasta hyödyntää myös muita keinoja – kuten katsastusraportit, ammattimainen kuntotarkastus ja oma harkinta – lopullisen päätöksen tueksi.

Disclaimer: Tämä artikkeli perustuu huolelliseen tutkimukseen ja käyttäjäraportteihin. Kirjoittaja ei ole sidoksissa CarVerticaliin. Huomioithan, että palvelun tarjoamat tiedot ja kokemukset voivat vaihdella tapauskohtaisesti. On aina suositeltavaa tarkistaa auton tiedot useista lähteistä ja käyttää omaa harkintaa ennen ostopäätöstä.

Lähteet: CarVertical arvostelu – kannattaako auton historiaraportti hankkia?

Viimeisimmät artikkelit