Global Connect kokemuksia – kattava arvostelu ja analyysi

Bahnhof kokemuksia

GlobalConnect (usein kirjoitettuna myös erikseen Global Connect) on yksi Pohjois-Euroopan suurista tietoliikenneyrityksistä, joka on viime vuosina laajentunut voimakkaasti myös Suomeen. Moni kuluttaja on törmännyt yhtiön aggressiiviseen valokuitumarkkinointiin omakotialueillaan ja pohtii, kannattaako heidän tarjoukseensa tarttua. Tässä artikkelissa teemme syväsukelluksen siihen, millaisia Global Connect kokemuksia suomalaisilla asiakkailla on ollut. Käymme läpi yhtiön taustaa, asiakaspalautetta ja yleisimpiä ongelmia – sekä pohdimme, onko palvelu kaiken vaivan arvoinen. Pyrimme esittelemään kokemukset kattavasti, faktapohjaisesti ja helposti luettavalla tavalla.

Mikä on GlobalConnect?

GlobalConnect on pohjoismainen digitaalisen infrastruktuurin toimittaja, joka tarjoaa valokuitupohjaisia laajakaistayhteyksiä sekä yrityksille että kuluttajille. Yhtiö on toiminut vuosia mm. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, ja sillä on laaja runkoverkko eri maissa. Suomessa GlobalConnect tuli valokuitumarkkinoille toden teolla vuonna 2022–2023 ostamalla aiemmin Onefiber-nimellä tunnetun toimijan ja käynnistämällä pilot-hankkeita pääkaupunkiseudulla. Pian pilotin jälkeen yhtiö ilmoitti kunnianhimoisista suunnitelmistaan laajentua ja tavoitella kymmeniä tuhansia asiakkaita Suomessa lyhyessä ajassa. Taustalla on se, että Suomen kuituverkon kattavuus on ollut Pohjoismaiden alhaisimpia, joten markkinassa nähtiin paljon potentiaalia.

GlobalConnect markkinoi Suomessa erityisesti valokuituliittymiä omakotitaloihin ja pienille alueille: tyypillisesti se kerää ennakkotilauksia tietyltä alueelta ja lupaa rakentaa kuituverkon, jos riittävästi asukkaita sitoutuu sopimuksiin. Kuluttajalle tämä tarkoittaa yleensä sopimuksen allekirjoittamista valokuidun saamiseksi – usein kuukausimaksulla ja mahdollisella kertamaksulla. Yhteyden toimitusaika ei kuitenkaan ole välitön, vaan rakentaminen käynnistyy vasta, kun tarpeeksi tilaajia on kasassa ja yhtiö tekee rakentamispäätöksen. Tältä pohjalta GlobalConnect on lähtenyt kilpailemaan perinteisten operaattorien (kuten Elisa, DNA, Telia/Valokuitunen) sekä pienempien kuituyhtiöiden (Valoo, Lounea, jne.) kanssa suomalaisista asiakkaista.

Global Connect kokemuksia Suomessa

Millaista palautetta ja kokemuksia suomalaisasiakkailla on ollut GlobalConnectista? Valitettavasti asiakaskokemusten perusteella kuva ei ole kovin mairitteleva. GlobalConnect kokemuksia eri puolilta Suomea yhdistää usein yksi teema: asiakkaat kertovat pettymyksistä, viivästyksistä ja turhautumisesta. Jo muutaman vuoden aikana (2023–2025) on kertynyt runsaasti raportteja ongelmista aina myyntitilanteesta asennuksen loppuunsaattamiseen. On toki hyvä muistaa, että yleensä äänekkäimmin mielipiteensä tuovat julki ne, joilla on mennyt huonosti – silti negatiivisten kokemusten määrä on sen verran huomattava, että sitä ei voi sivuuttaa.

Alla käymme yksityiskohtaisemmin läpi keskeisimpiä osa-alueita, joista asiakkaat ovat antaneet palautetta: myynti- ja markkinointityyli, toimitusajat ja viivästykset, asennuksen laatu, asiakaspalvelu sekä sopimusehdot. Näiden perusteella muodostuu melko kattava arvostelu GlobalConnectin toiminnasta Suomessa.

Aggressiivinen myynti ja markkinointi

Yksi ensimmäisistä asioista, jonka potentiaaliset asiakkaat kohtaavat, on GlobalConnectin tapa myydä palvelujaan. Monien kokemusten mukaan yhtiö on harjoittanut varsin aggressiivista myyntiä, erityisesti door-to-door-tyyppistä kotimyyntiä omakotitaloalueilla. Esimerkiksi Lahdessa paikalliset asukkaat kertoivat mediassa, että valokuitumyyjät kävivät toistuvasti ovilla ja olivat erittäin sinnikkäitä. Joidenkin mukaan myyjät palasivat samankin talon ovikellolle kerta toisensa jälkeen, vaikka asukas oli jo kieltäytynyt. Eräs asiakas raportoi tilanteesta, jossa myyntiedustaja kävi hänen ovellaan jopa kuusi kertaa, taukojen jälkeen uudestaan yrittäen taivutella tilaajaksi. Tällainen tungetteleva lähestymistapa on koettu häiritseväksi ja tunkeilevaksi.

Lisäksi myyntipuheiden sisältö on herättänyt kritiikkiä. Jotkut asiakkaat kertovat, että myyjät ovat käyttäneet pelottelutaktiikoita tai harhaanjohtavia väitteitä saadakseen kaupan syntymään nopeasti. Yksi esimerkki on tilanne, jossa myyjä väitti, että asiakkaan nykyinen operaattori (esim. DNA tai Elisa) olisi pian purkamassa vanhat kupariverkot, joten nettiyhteys lakkaisi toimimasta, ellei asiakas siirry valokuituun. Toisinaan on viitattu kilpailijoiden hankkeisiin väittäen, ettei toinen toimija aio toteuttaa alueen kuituverkkoa ollenkaan – ikään kuin GlobalConnect olisi ainoa toivo saada nopea netti. Monien tapausten perusteella nämä väitteet ovat liioiteltuja tai vääriä tulkintoja, mikä hämmentää asiakkaita. Kilpailevat yhtiöt ovatkin joutuneet korjaamaan julkisuudessa, ettei olemassa olevia toimivia nettiyhteyksiä olla yhtäkkiä katkaisemassa, vaikka vanhentuneita tekniikoita vähitellen poistetaankin käytöstä. Myyjien liiallinen into on siis saattanut johtaa harhaanjohtavaan informaatioon, mitä myös kuluttajaviranomaiset ovat paheksuneet.

Useat palautteet kuvaavat myyntikäyttäytymistä suorastaan painostavaksi. Asiakaskokemukset GlobalConnectin markkinoinnista kertovat esimerkiksi, että myyjä on saattanut väittää sopineensa perheen toisen osapuolen kanssa jo tilauksesta (vaikka näin ei ollut) päästäkseen kotiin sisälle tekemään sopimuksen saman tien. Tällaiset tilanteet ovat erityisen hankalia esimerkiksi iäkkäämmille ihmisille, jotka eivät välttämättä osaa kyseenalaistaa teknisiä väitteitä tai myyntipuheiden todenperäisyyttä. Tilanteeseen on reagoinut myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), joka kertoi vuonna 2023 tehostaneensa valvontaa valokuituyhtiöiden kotimyynnissä. Viranomaiset ovat korostaneet, että markkinoinnissa on pysyttävä totuudessa ja asiakkaalle on annettava selkeä kuva siitä, mihin hän on sitoutumassa.

GlobalConnect on julkisuudessa pahoitellut, mikäli sen edustajien toiminta on ollut epäasiallista, ja luvannut käydä palautteet läpi myyntitiimiensä kanssa. Siitä huolimatta vuoden 2024–2025 aikana tulleet uudet asiakaskommentit viittaavat siihen, että aggressiivinen myyntityyli on jatkunut. Joissain raporteissa kerrotaan jopa erittäin epäammattimaisesta käytöksestä: myyjän on kuvattu hermostuneen kieltäytymisestä niin, että hän alkoi uhkailla tai pilkata asiakasta (esimerkiksi erään palautteen mukaan myyjä haukkui asiakasta ”köyhäksi”, kun tämä ei halunnut tehdä sopimusta). On selvää, että tällainen käytös on omiaan kääntämään asiakkaat pois ja vahingoittaa yhtiön mainetta.

Pitkät odotusajat ja viivästykset

Kun myyntipuheiden pauloissa on lopulta allekirjoitettu sopimus valokuidusta, moni asiakas odottaa innolla nopean nettiyhteyden saapumista. GlobalConnect on markkinoinut ”salamannopeita” yhteyksiä, mutta valitettavasti asennusnopeus ei ole ollut salamannopeaa – päinvastoin. Monien asiakkaiden kokemuksiin kuuluu erittäin pitkä odotusaika sopimuksen teon ja valokuituyhteyden käyttöönoton välillä.

Tyypillisesti GlobalConnectin sopimusehdoissa on mainittu, että yhtiöllä on jopa 24 kuukautta (kaksi vuotta) aikaa toimittaa liittymä käyttövalmiiksi. Käytännössä useat asiakkaat ovat kertoneet, että tämä maksimi aika on venytetty äärimmilleen – ja joissain tapauksissa ylittynytkin. Esimerkiksi eräs asiakas Kouvolassa solmi sopimuksen heinäkuussa 2023 ja vielä lokakuussa 2025 valokuitu ei toiminut, vaikka laitteet oli asennettu kotiin jo kauan sitten. Hänen tapauksessaan kuitumuunnin oli kytketty päälle ja se vilkkui punaisena kuukausitolkulla, mutta varsinainen verkko ei ollut valmis, eikä yhteyttä saatu toimimaan. Tällaiset lähes kahden vuoden odotusajat eivät ole yksittäistapauksia – verkosta löytyy useita vastaavia tarinoita eri paikkakunnilta, joissa asiakkaat tuskastuvat odottamaan valokuitua samalla kun maksavat toistaiseksi vanhoista yhteyksistään.

Viivästysten syistä on kerrottu vaihtelevasti. Usein kyse on siitä, että GlobalConnect aloittaa rakennustyöt alueella viipeellä tai pätkissä. Yhtiö näyttää toimivan monilla paikkakunnilla yhtä aikaa, mikä on johtanut tilanteeseen, että useita projekteja on kesken, mutta mikään ei valmistu aikataulussa. Asiakkaiden mukaan yhtiö ”ahnehtii” uusia alueita markkinointiin, ennen kuin edelliset on saatu kuntoon. Tämä aiheuttaa resurssien hajaantumista ja aikataulujen venymistä. Joissakin kaupungeissa (kuten Pori vuonna 2024) raportoitiin, ettei rakentamista oltu aloitettu lainkaan vielä kuukausia sopimusten keräämisen jälkeen. Pettyneet asiakkaat kuvailivat GlobalConnectin ”kadonneen maan alle” saatuaan sopimukset – työt eivät alkaneet luvattuna ajankohtana, eikä tiedotusta viiveistä juuri kuulunut.

Ongelmallista on myös se, että odottaessaan GlobalConnectin kuitua asiakas voi olla hankalassa välikädessä. Hän on ehkä jättänyt tekemättä pitkäaikaisia jatkosopimuksia nykyisen operaattorinsa kanssa valokuidun toivossa, tai pahimmillaan irtisanonut vanhan liittymän etukäteen. Jos uusi yhteys ei valmistukaan ajallaan, asiakas voi jäädä ilman kunnollista nettiä tai joutuu turvautumaan kalliisiin väliaikaisratkaisuihin. KKV:n mukaan kuluttajien tekemissä valituksissa on näkynyt hämmennystä juuri siitä, ettei tilausvaiheessa ollut täysin selvää, milloin yhteys lopulta tulee vai tuleeko ollenkaan. Moni ei ymmärtänyt sitoutuneensa ehkä vuosien odotukseen, koska markkinoinnissa puhuttiin yleisesti nopeasta ja varmasta valokuidusta.

Joissakin tapauksissa kärsivällisyys on lopulta loppunut ja asiakkaat ovat yrittäneet perua sopimuksen viivästysten vuoksi. Tällöin kuvaan astuvat sopimusehdot ja mahdolliset sanktiot (tästä lisää myöhemmin). Yhteenvetona voidaan todeta, että toimitusajat GlobalConnectin valokuidulle voivat olla erittäin pitkiä, ja tämä on ollut yksi suurimmista negatiivisista yllätyksistä monille asiakkaille.

Asennus ja työn laatu

Silloin kun rakennustyöt vihdoin alkavat ja valokuitu vedetään, seuraava kriittinen vaihe on itse asennus asiakkaan kiinteistöön. Myös tässä kohtaa kokemukset vaihtelevat, mutta valitettavasti esiin nousee monia laatuun liittyviä huolenaiheita. GlobalConnect käyttää laajasti alihankkijoita asentamaan kuitukaapeleita ja laitetta. Nämä alihankintatiimit voivat olla ulkomaisia yrityksiä, ja asiakkaiden palautteen perusteella työnjälki ja toimintatavat eivät aina vastaa odotuksia.

Useampi asiakas on kertonut, että valokuitumuuntimen (päätelaitteen) sijoituksessa ei kuunneltu heidän toiveitaan, vaikka sopimusehdoissa luvataan ottaa huomioon omistajan esittämät toivomukset laitteiden sijainnista. Käytännössä asentajat ovat saattaneet tulla paikalle ilmoittamatta etukäteen ja porata reiän talon seinään ”helpompaan” paikkaan, kyselemättä, onko se asukkaalle sopiva. Eräässä tapauksessa asentajat ilmestyivät pihalle yllättäen ja parissa minuutissa tekivät läpiviennin juuri siihen kohtaan, mihin asiakas ei olisi halunnut muuntimen tulevan – keskustelematta asiasta lainkaan. Tämä ymmärrettävästi harmittaa asiakkaita, jotka olisivat halunneet suunnitella vedon siistimmin tai järkevämmin oman talonsa kannalta.

Myös kaapelien kaivuutyön laatu on ollut keskusteluissa. Moni paikallinen viranomainen ja asukas on havainnut, että GlobalConnectin urakoitsijat ovat joillain alueilla kaivaneet kuitukaapelit huomattavan pintaan. Esimerkiksi joidenkin kaupunkien vaatimuksena on ollut, että kaapeli tulee asentaa vähintään ~70 cm syvyyteen maan alle, jotta se on suojassa ja pitkäikäinen. Asiakkaiden raportoimien havaintojen mukaan GlobalConnectin kaivannot ovat kuitenkin olleet paikoin vain noin 20 cm syvyisiä – eli hyvin lähellä pintaa. Tällainen asennus herättää huolta: matalaan maahan laitettu kaapeli voi helposti vaurioitua esimerkiksi pihalla tehtävissä myöhemmissä kaivuutöissä tai routaolosuhteissa. Asiakkaat kokevatkin, että heille myyty ”varma ja katkeamaton” yhteys ei toteudu, jos kaapeli on altis vaurioille. Kun näistä syvyyseroista on tiedusteltu GlobalConnectin asiakaspalvelusta, vastaus on joidenkin mukaan ollut tyly: asennussyvyys ei kuulemma kuulu asiakkaalle. Tällainen viestintä tyytymättömälle tilaajalle ei luonnollisesti paranna luottamusta, etenkin kun kyse on hänen omaan kotiinsa tulevasta kriittisestä infrastrukturista.

Toinen asennukseen liittyvä ongelma on koordinoinnin puute ja kommunikaatiokatkokset. Asiakkaat ovat kertoneet tapauksista, jossa asentajia on tullut paikalle ilman ennakkoilmoitusta kesken työpäivän vaatimaan pääsyä taloon, tai sovittuja tarkastuskäyntejä on jäänyt tapahtumatta. On kerrottu esimerkki, jossa asukas sopi vastaavan työnjohtajan kanssa tapaamisen tietylle päivälle ja otti vapaata töistä sitä varten – vain huomatakseen, ettei ketään tullut paikalle. Myöhemmin selvisi, että asentajat olivat käyneet alueella jo aiemmin omia aikojaan ilmoittamatta ja todenneet jonkin työn (kuten kaapelin puhalluksen kuitukaapelireitille) olevan tekemättä. Asiakas sai tiedon vasta jälkikäteen soitettuaan itse perään. Tällaiset episodit antavat vaikutelman, että työmaiden valvonta ja tiedonkulku GlobalConnectin projekteissa ontuu. Moni on myös huomauttanut, ettei yhtiöllä tunnu olevan nimettyä vastuuhenkilöä tai esimiestä, joka vastaisi työn laadusta kentällä – ulkomainen aliurakoitsija toimii itsenäisesti, eikä asiakkaalla ole keinoa tavoittaa ketään ”pomoa”, jolle reklamoida heti paikan päällä.

On syytä mainita, että ihan kaikilta osin asennukset eivät aina ole huonoja. Joissakin keskusteluissa on tuotu esiin, että tietyt GlobalConnectin palkkaamat kaivuu- tai asennustiimit ovat olleet osaavia ja hoitaneet homman nopeasti sekä siististi. Esimerkiksi eräs asiakas kehui Liettuasta tulleita kaivinkoneenkuljettajia, jotka tekivät pihatöitä jämptisti. Näistä pilkahduksista huolimatta yleinen sävy palautteissa on, että toimintavarmuus ja työn laatu vaihtelevat liikaa, eikä asiakas aina tiedä, mitä odottaa. Kuitu sinänsä on teknologiana loistava ja valmiin yhteyden suorituskyky voi olla huippuluokkaa – mutta GlobalConnectin tapauksessa monilla on ollut vaikeuksia päästä nauttimaan lopputuloksesta ilman kohtuutonta stressiä.

Asiakaspalvelu ja viestintä

Hyvän asiakaskokemuksen kulmakivi on toimiva asiakaspalvelu. Tämän osa-alueen kohdalla GlobalConnect saa asiakkailtaan heikkoa arvosanaa. Useat kertomukset kuvaavat erittäin nihkeää viestintää yhtiön puolelta niin rakennusvaiheessa kuin sen jälkeenkin.

Yksi toistuva valitus koskee asiakaspalvelun tavoitettavuutta. Moni on yrittänyt soitella GlobalConnectin asiakaspalvelunumeroihin kysyäkseen projektin etenemisestä tai sopiakseen asennuskäynnistä – vain törmätäkseen automaattisiin nauhoitteisiin. Esimerkiksi puhelimessa on saatettu toistaa viestiä aukioloajoista, mutta kun asiakas soittaa juuri mainittuna aikana, puhelu katkeaa heti kiitoslauseen jälkeen. Tämä on johtanut turhauttaviin kierteisiin: asiakas soittaa kerta toisensa jälkeen saamatta koskaan oikeaa henkilöä langan päähän. Eräs asiakkaan kuvaus mainitsi, että vasta kolmantena päivänä jatkuvaa yrittämistä joku vastasi – ja silloinkin luvattiin asiat tapahtuvaksi ”ihan pian”, mikä ei pitänyt paikkaansa. Lisäksi on raportoitu, että yhtiö supisti puhelinpalvelunsa aukioloaikoja yllättäen (esim. vain aamupäivään), mikä entisestään vaikeutti yhteyden saamista.

Sähköpostikaan ei aina ole ollut tehokas tapa saada vastausta. Jotkut asiakkaat kertovat lähettäneensä useita sähköposteja kysyäkseen viivästysten syitä tai hyvityksiä, mutta vastaukset viipyivät viikkoja – tai niihin ei reagoitu lainkaan. Kun vastaus on tullut, se on voinut olla ympäripyöreä ilman konkreettista tietoa aikataulusta. Tällainen viivästely ja tietokatkos luo asiakkaille tunteen, ettei heitä arvosteta eikä heidän ongelmiaan haluta ratkaista.

Palvelutilanteissa, joissa asiakas on vaatinut ratkaisuja (kuten viivästyneen toimituksen perumista tai hyvitystä laskuun), on koettu turhautumista myös lupauksiin, jotka eivät toteudu. Eräässä tapauksessa, kun asiakas hermostui jatkuviin tyhjiin lupauksiin ”yhteys toimii pian”, hän tiedusteli mahdollisuutta perua sopimus kuluttajasuojan nojalla. Puhelimessa asiakaspalvelija tarjosi vaihtoehdoksi kompromissia: alennettua hintaa ja ilmaiseksi vaihtoa toisen palveluntarjoajan verkkoon (GlobalConnect lupasi järjestää nettiyhteyden ruotsalaisen sisaryhtiön kautta odotusajaksi). Asiakas kertoi olleensa ensimmäistä kertaa tyytyväinen – kunnes sai sopimuspaperit, joissa luvattu aikataulu tai hyvitys ei enää näkynyt kirjallisena. Kävi ilmi, ettei yritys uskaltanut sitoa lupauksiaan sopimukseen, vaan puhui suullisesti yhtä ja kirjasi toista. Kun asiakas tästä huomautti, vastaus oli taas ympäripyöreä: ”Tavoitteemme on saada yhteys toimimaan vuoden loppuun mennessä, mutta emme voi 100% varmuudella luvata.” Tämä nakertaa luottamusta: asiakkaalle jäi olo, että suulliset lupaukset olivat katteettomia eikä niihin voi luottaa.

Joissakin palautteissa mainitaan myös kieliongelmat asiakaspalvelutilanteissa. Koska GlobalConnect on kansainvälinen yritys, osa yhteydenotoista on tullut Ruotsista käsin, tai alihankkijoiden työntekijät paikan päällä eivät puhuneet suomea (eivätkä aina englantia). Asiakas on saattanut saada puhelun ruotsalaisesta numerosta henkilökunnalta, joka kuitenkin puhui suomea murtaen – tästäkin on mainintoja, että puhelinpalvelussa oli ”oudosti suomea painottava nauhoite”. Kentällä puolestaan kielimuuri on voinut vaikeuttaa kommunikointia: esimerkiksi kun asentajat eivät puhuneet suomea tai englantia, asiakkaan oli mahdotonta esittää toiveitaan tai kysymyksiään heille. Tällaiset tilanteet ovat harmillisia ja jättävät asiakkaalle tunteen, ettei hän saanut riittävää palvelua omalla kielellään.

Kaiken kaikkiaan GlobalConnectin asiakaspalvelua kuvaillaan sanalla välinpitämätön. Kun ongelmia on ilmennyt, monet kokevat jääneensä yksin ilman tukea. Hyvän asiakaskokemuksen kannalta parantamisen varaa on siis paljon: parempi tiedottaminen viivästyksistä, proaktiivinen yhteydenpito aikataulujen muutoksista ja rehellisyys lupausten suhteen olisivat tarpeen luottamuksen palauttamiseksi.

Sopimusehdot ja peruutuskäytännöt

Valokuitusopimukset ovat melko sitovia asiakirjoja, ja GlobalConnectin kohdalla tietyt sopimusehdot ovat nousseet arvostelun kohteeksi. Kuten mainittu, yhtiö varaa sopimuksissaan jopa 24 kuukautta aikaa toteuttaa liittymä. Tämä pitkä aika on yllättänyt monet asiakkaat vasta jälkeenpäin. Lisäksi sopimuksiin liittyy yleensä ehto, että jos asiakas peruu sopimuksen sen jälkeen kun lopullinen rakentamispäätös on tehty, hän joutuu maksamaan tuntuvan sopimussakon (satoja euroja). GlobalConnectin kokemuksista käy ilmi, että osa asiakkaista on joutunut pulaan juuri tämän takia.

Esimerkiksi eräs asiakas kertoo tehneensä sopimuksen GlobalConnectin kanssa tilanteessa, jossa alueella oli myös toinen kuituyhtiö liikkeellä. Myöhemmin tämä toinen yhtiö aloitti rakennustyöt ensin, ja hän halusi siirtyä sille. Hän yritti perua GlobalConnect-sopimuksensa puhelimitse hyvissä ajoin, ja myyjä antoi ymmärtää että asia on kunnossa. Sittemmin GlobalConnect kuitenkin väitti, että sopimus on yhä voimassa, koska peruutusta ei tehty oikealla tavalla (heidän mukaansa olisi pitänyt täyttää erillinen lomake). Myyjän suulliset lupaukset eivät näkyneet missään, ja hän kielsi jälkikäteen luvanneensa mitään. Asiakkaalle jäi valittavaksi kahden huonon vaihtoehdon välinen valinta: joko ottaa vastaan turha kuituliittymä (jota hän ei enää halunnut, koska toisen firma veti jo valokuidun) tai maksaa lähes 700 euron sopimussakko. Tapaus on juuri sellainen, josta kuluttajaviranomaiset varoittavat – sopimusehdot voivat olla kuluttajan kannalta kohtuuttomia, jos niistä ei ole tiedotettu selkeästi. Tällainen kokemus luonnollisesti kirvoitti kovaa kieltä kyseiseltä asiakkaalta, joka koki tulleensa suorastaan huijatuksi.

Myös sopimusten epäselvyys on moitteena. Jotkut ovat sanoneet, ettei sopimusta tehdessä täysin ymmärtänyt, että valokuituliittymän hinta saattoi ollakin ehdollinen: usein valokuituyhtiöt myyvät sekä liittymän (eli sen fyysisen kuidun) että palvelun (eli internet-liittymän kuukausimaksuineen) pakettina. GlobalConnectinkin tarjouksissa on voinut olla esimerkiksi, että kuituliittymä ”ilmaiseksi”, mutta edellytyksenä on määräaikainen internet-palvelun sopimus tietyllä kuukausihinnalla. Jos asiakas ei ollut tätä huomannut, lopullinen hintakuva on voinut yllättää. KKV onkin ohjeistanut kuituyhtiöitä tuomaan nämä seikat esiin selkeästi: kuluttajan pitää tietää, mistä osista hinta muodostuu ja missä vaiheessa hän on lopullisesti sidottu sopimukseen.

Kuluttajansuojan mukaan, jos liittymä ei valmistu kohtuullisessa ajassa, asiakkaalla pitäisi olla oikeus purkaa sopimus ilman sanktiota. Moni GlobalConnectin asiakas on alkanut vedota tähän, kun 1–2 vuotta on kulunut ilman toimivaa yhteyttä. Yhtiön linjaus on kuitenkin ilmeisesti ollut tarjota alennuksia tai pidentää toimitusaikaa mieluummin kuin suostua perumaan sopimus heti. Tämä on ymmärrettävästi herättänyt ärtymystä: kukapa haluaisi olla jumissa projektissa, joka ei etene, varsinkin jos kilpailija olisi valmis kytkemään netin nopeammin?

Lopputulemana voidaan sanoa, että ennen GlobalConnectin sopimuksen tekoa asiakkaan kannattaa perusteellisesti perehtyä ehtoihin. On syytä varmistaa, kuinka kauan on valmis odottamaan, ja mitä tapahtuu, jos projekti peruuntuu tai viivästyy. Kaikki lupaukset (kuten myyjän suusta kuullut erikoisehdot) kannattaa pyytää kirjallisena. Muuten voi käydä niin, että oma sana on vastaan sopimuspaperin tekstiä, mikä yleensä kallistuu yrityksen eduksi.

GlobalConnectin maine ja asiakaspalautteet

Kattavan kuvan saamiseksi on hyvä vilkaista, millainen maine GlobalConnectilla on asiakkaiden keskuudessa laajemminkin. Eri verkkofoorumit, sosiaalinen media sekä arvostelusivustot, kuten Trustpilot, antavat osviittaa yleisestä tyytyväisyydestä. Valitettavasti näissäkin kuva on varsin negatiivinen kautta linjan. Suomessa GlobalConnectin asiakastyytyväisyys on ollut heikkoa: Trustpilot-sivustolla GlobalConnect Suomi on kerännyt (tämän artikkelin kirjoitushetkellä) keskimäärin noin 1,9/5 tähteä käyttäjiltä – ja arvostelijoista peräti yli 90 % on antanut kaikkein alhaisimman mahdollisen arvosanan. Myös yhtiön sisaryhtiöillä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa näkyy vastaavanlaisia lukuja, joten ongelmat eivät ole vain Suomen markkinan ilmiö.

Mitkä asiat toistuvat asiakaspalautteessa? Tässä yleisimpiä teemoja, jotka nousevat esiin GlobalConnectista annetuissa arvosteluissa:

  • Tunkeileva myynti: Kuten edellä kuvattiin, monet antavat risuja painostavasta ja epäasiallisesta myyntityylistä. Jatkuvat soitot ja oven kolkuttelut eivät luo hyvää ensivaikutelmaa.
  • Harhaanjohtavat lupaukset: Asiakkaat kokevat, että heille on luvattu sellaista, mikä ei pidä paikkaansa – olipa kyseessä kilpailijoiden tilanteen vääristely, toimitusajan kaunistelu tai suulliset erityisehdot, joita ei sitten noudatettu.
  • Pitkät viiveet: Suuri osa negatiivisista kokemuksista liittyy siihen, että palvelua on saanut odottaa kohtuuttoman kauan. Usein mainitaan kuukausien tai yli vuoden viivästys alkuperäisistä odotuksista.
  • Heikko kommunikointi: Yhteydenpito asiakkaisiin on ollut puutteellista. Ei ilmoiteta aikataulumuutoksista, eikä asiakas saa helposti tietoa projektinsa tilasta. Tämä luo epävarmuutta ja turhautumista.
  • Asennusongelmat: Valmiissa toteutuksissa on ilmennyt ongelmia, kuten kaapeleiden huono asennussyvyys, laitteiden väärä sijoittelu ja viimeistelyjen (esim. pihan kunnostus) puutteet.
  • Asiakaspalvelun laatu: Palvelualttiuden puute, vaikea tavoitettavuus ja haluttomuus ratkaista ongelmia nousevat monessa palautteessa esiin. Asiakkaat kokevat ettei heitä kuunnella.
  • Sopimusriidat: Jotkut palautteet kertovat riidoista peruutusehtojen tai laskutuksen suhteen, mikä on jättänyt hyvin ikävän maun.

On selvää, että GlobalConnect kokemuksia jakaneiden joukossa vallitsee pettymys. Toki on mahdollista, että on myös tyytyväisiä asiakkaita – esimerkiksi ne, jotka ovat lopulta saaneet toimivan valokuituyhteyden kotiinsa. Heidän äänensä vain kuuluu heikommin. Muutamissa kommenteissa näkee mainintoja, että sitten kun kuitu toimii, se todella tarjoaa luvatun nopeuden (esim. gigabitin yhteys antaa sen 1000 Mbit/s nopeuden molempiin suuntiin vakaasti). Lisäksi joillain alueilla GlobalConnect on tuonut kuituverkon alueelle, jonne muut eivät olleet halukkaita investoimaan, mikä on sinänsä positiivista kehitystä yhteyksien saatavuuden kannalta. Hinnasta mainittakoon, että yhtiön hinnoittelu on kilpailukykyistä: usein liittymämaksu on ollut tarjouksissa kohtuullinen (joskus jopa ”0 € liittymä, 0 € asennus” -tyyppisesti) ja kuukausihinta nopealle netille linee samaa luokkaa tai vähän edullisempi kuin perinteisillä operaattoreilla. Nämä seikat voivat houkutella asiakkaita, ja onnistuessaan projekti tuottaakin varmasti iloisen asiakkaan. Ongelma vain on, että onnistumisen todennäköisyys vaikuttaa palautteen perusteella heikolta – liian monella on mennyt pieleen.

GlobalConnectin maine on siis tällä hetkellä koetuksella, erityisesti netin keskustelupalstoilla ja arvostelukanavissa. Yhtiön pitäisi tehdä melkoisia ponnistuksia kääntääkseen julkisen mielikuvan positiivisemmaksi Suomessa. On hyvä, että viranomaisetkin ovat tilanteen päällä; mahdolliset ohjeistukset ja valvonta toivottavasti pakottavat kaikki alan toimijat (mukaan lukien GlobalConnect) parantamaan tapojaan niin myynnissä kuin toimituksissa.

Yhteenveto: Kannattaako valita GlobalConnect?

GlobalConnectin valokuitu herättää kuluttajissa toivoa nopeasta netistä, mutta valitettavasti lukuisat asiakaskokemukset varoittavat, että palvelun saaminen kuntoon voi olla kivikkoinen polku. Tämä arvosteluartikkeli on tuonut esiin monia ongelmakohtia: aggressiivinen ja potentiaalisesti harhaanjohtava myynti, pitkät viivästykset toimituksissa, asennuslaadun heittelehtiminen, asiakaspalvelun hitaus sekä tiukat sopimusehdot. On ymmärrettävää, että moni asiakas on turhautunut ja kokee pettymystä GlobalConnectin toimintaan Suomessa.

Kannattaako silti harkita GlobalConnectia? Se riippuu paljon tilanteesta. Jos asut alueella, jonne mikään muu toimija ei ole vielä tuomassa valokuitua, GlobalConnect saattaa olla ainoa mahdollisuus saada huippunopea kiinteä nettiyhteys tulevaisuudessa. Tällöin voi olla perusteltua laittaa nimi paperiin, mutta kannattaa varautua odottamaan pitkään ja pitämään kirjaa sovituista asioista. On myös syytä olla aktiivinen: kysyä aikatauluista, vaatia kirjallista vahvistusta ja pitää kiinni oikeuksistaan. Jos taas alueellasi on muita vaihtoehtoja (kilpailevia kuituhankkeita tai hyvä 5G/kaapelinetti tarjolla), kannattaa punnita tarkkaan, haluaako lähteä mukaan GlobalConnectin projektiin nykymaineen valossa.

Yksi strategia on jutella naapuruston kanssa: usein kuiturakentaminen on yhteispeliä. Jos useampi talo harkitsee GlobalConnectia, jakakaa tietoa keskenänne – onko joku jo odottanut toista vuotta, vai onko jossain lähistöllä hanke onnistuneesti toteutettu? Naapurien ja paikallisten asukkaiden kokemukset voivat antaa suuntaa. Myös avoimet foorumit (kuten keskustelupalstat, Facebook-ryhmät tai Reddit) voivat paljastaa, onko omalla paikkakunnalla ollut ongelmia kyseisen toimijan kanssa.

Lopuksi on todettava, että valokuitu sinänsä on erinomainen investointi kotiin, mutta palveluntarjoajan valintaan pitää suhtautua kriittisesti. GlobalConnectilla on resurssit ja potentiaali olla merkittävä toimija Suomessa, jos se saa asiakkaiden luottamuksen takaisin. Tällä hetkellä palaute kertoo karua kieltään – parannusten tarve on ilmeinen. Kuluttajana kannattaa siis olla hereillä: lue sopimus huolella, kysy tyhmiäkin kysymyksiä ennen allekirjoitusta ja tiedosta oikeutesi, mikäli asiat eivät suju sovitusti.

Disclaimer

Tämä artikkeli on koottu julkisesti saatavilla olevien asiakaskokemusten ja luotettavien lähteiden pohjalta. Kirjoittaja ei ole itse GlobalConnectin asiakas, joten arviot perustuvat muiden raportoimiin kokemuksiin, yleiseen tietoon sekä alan asiantuntijoiden näkemyksiin. On mahdollista, että yksittäisillä asiakkailla on myös positiivisia kokemuksia, joita ei ole laajasti tuotu julki. Muistathan, että tilanteet voivat muuttua ja palvelun laatu kehittyä ajan myötä. Suosittelemme aina tarkistamaan ajantasaiset tiedot ja ehdot suoraan palveluntarjoajalta ennen sopimuksen tekemistä. Kirjoituksen tarkoitus ei ole mustamaalata ketään, vaan tarjota rehellinen yhteenveto esille tulleista kokemuksista.

Viimeisimmät artikkelit