Kivra kokemuksia – Arvostelu digipostipalvelusta

Kivra kokemuksia

Kivra on viime vuosina noussut puheenaiheeksi Suomessa, kun yhä useampi on törmännyt tähän uuteen digitaaliseen postipalveluun. Mikä on Kivra, ja miksi siitä puhutaan? Tässä arvostelussa perehdymme Kivraan syvällisesti: käymme läpi, mikä palvelu on kyseessä, miten Kivra sovellus toimii, millaisia kokemuksia käyttäjillä on kertynyt, sekä pohdimme onko Kivra huijaus vai hyödyllinen apu arjen asiointiin. Tavoitteena on tarjota rehellinen ja kattava kuva Kivrasta 1500 sanan artikkelissa, helposti luettavissa pienissä kappaleissa.

Mikä on Kivra?

Kivra (kivra.fi) on alun perin Ruotsista lähtöisin oleva sähköinen postilaatikko, joka välittää kirjeet, laskut ja muut tärkeät dokumentit käyttäjälle digitaalisesti. Palvelu toimii sekä verkkoselaimessa että mobiilisovelluksena. Kivra on ilmainen kuluttajille, ja sen idea on koota kaikki tärkeä posti yhteen turvalliseen sähköiseen paikkaan. Yritykset, viranomaiset ja muut lähettäjät voivat toimittaa postia Kivran kautta paperikirjeiden sijaan.

Ruotsissa Kivra on erittäin suosittu – yli puolet ruotsalaisista on palvelun käyttäjiä. Suomessa Kivra aloitti toimintansa vuonna 2020, ja tällä hetkellä palvelulla on jo satoja tuhansia käyttäjiä Suomessa. Sen taustalla vaikuttavat mm. Telia ja Resurs Bank yhdessä Kivra AB:n kanssa. Kivra kilpailee meillä kotimaisten digitaalisten postilaatikoiden, kuten Postin OmaPosti-sovelluksen ja viranomaisen tarjoaman Suomi.fi-viestit -palvelun, kanssa. Viralliset tahot eivät omista Kivraa, mutta moni julkinen organisaatio on alkanut hyödyntää sitä viestinnässään.

Kivra sovellus käytännössä

Kivra-sovelluksen käyttöönotto on pyritty tekemään helpoksi. Rekisteröityminen tapahtuu vahvalla tunnistautumisella, eli käyttäjä kirjautuu sisään pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen palvelu pyytää sähköpostiosoitetta ja hyväksymään käyttöehdot. Kun tili on luotu, alkaa digiposti saapua automaattisesti Kivraan kaikilta niiltä yrityksiltä ja organisaatioilta, jotka käyttävät palvelua viestien lähettämiseen. Käyttäjän ei siis tarvitse erikseen ilmoittaa jokaiselle lähettäjälle haluavansa postin Kivraan – pelkkä palveluun rekisteröityminen riittää.

Kivra toimii käytännössä kuten digitaalinen postilaatikko ja arkisto. Sovelluksen kautta voi lukea kirjeitä, päätöksiä, sopimuksia ja tietenkin laskuja. Palvelu ilmoittaa uusista posteista ja lähestyvistä laskujen eräpäivistä esimerkiksi sähköpostin ja push-notifikaatioiden avulla. Näin tärkeät viestit eivät jää huomaamatta, vaikka paperikirjeitä ei tulisikaan kotiin. Lisäksi Kivran kautta voi myös itse tallentaa omia dokumentteja, kuten takuu- ja sopimuspapereita, talteen vahvasti suojattuun digitaaliseen arkistoon.

Kivra-sovellus on saatavilla yleisimmille älypuhelimille (Android ja iOS) sekä käytettävissä tietokoneen selaimessa. Käyttökokemus on suunniteltu yksinkertaiseksi: viestit on lajiteltu lähettäjien mukaan, ja hakutoiminnolla löytää nopeasti haluamansa asiakirjan. Monet käyttäjät arvostavat sitä, että kaikki tärkeät paperit ovat yhdessä paikassa järjestyksessä, eivätkä esimerkiksi lomakkeet tai laskut pääse hukkumaan postipinoihin. Turvallisuuteen on panostettu – kirjautuminen tapahtuu aina vahvasti tunnistautuen, ja viestit tallentuvat salattuina palveluun.

Kivra laskut – miten sähköinen laskutus toimii

Keskeinen osa Kivran käyttöä on laskujen vastaanottaminen ja maksaminen digitaalisesti. Moni yritys ja yhä useammin myös julkinen organisaatio lähettää laskujaan palvelun kautta, jos asiakas on ottanut Kivran käyttöön. Näistä on alettu puhua joskus myös arkikielisesti ”Kivra-laskuina”. Idea on, että esimerkiksi sähköyhtiön tai puhelinoperaattorin laskut eivät enää tule kirjeenä tai sähköpostina, vaan ne saapuvat suoraan Kivra-tilillesi.

Laskun saapuessa Kivraan käyttäjä saa siitä ilmoituksen. Sovelluksessa laskun voi avata ja lukea kuten normaalisti. Suuri etu on, että monet laskut voi myös maksaa suoraan Kivran kautta muutamalla klikkauksella. Kivra hyödyntää avointa pankkiyhteyttä (PSD2) maksujen välittämiseen: käytännössä käyttäjä valitsee maksupainikkeen, kirjautuu pankkiinsa tunnistautumalla, ja hyväksyy maksun. Laskun tiedot siirtyvät automaattisesti maksuun, eikä pitkiä viitenumeroita tarvitse näppäillä käsin. Tämä tekee laskunmaksusta nopeaa ja virheetöntä.

On kuitenkin hyvä huomioida, että Kivran kautta maksaminen edellyttää tilapäistä valtuutusta pankkitilillesi. Joidenkin käyttäjien huolenaiheena onkin ollut, että Kivra pyytää melko laajaa (jopa kolme kuukautta voimassa olevaa) maksuyhteyden valtuutusta, kun vastaava lupaa esimerkiksi Postin OmaPosti saattaa rajoittua lyhyempään aikaan. Kivra ja sen yhteistyökumppanit vakuuttavat, että tiedot suojataan ja valtuutusta käytetään vain maksujen käsittelyyn. Silti on ymmärrettävää, että osa käyttäjistä suhtautuu varauksella pankkiyhteyden antamiseen uudelle toimijalle.

Positiivisena puolena Kivra-laskut helpottavat arkea: paperilaskujen käsittely vähenee, laskut löytyvät yhdestä paikasta ja tulevat maksetuiksi ajallaan muistutusten ansiosta. Sähköinen laskutus on myös ympäristöystävällisempää – Kivra itse korostaa, että jokainen digipostina toimitettu kirje säästää paperia ja vähentää hiilidioksidipäästöjä. Esimerkiksi valtion virastoissa on laskettu, että jos kaikki laskut toimitettaisiin paperikirjeiden sijasta sähköisesti digipostina, säästyisivät noin 18 täysikasvuista puuta ja tuhansia kiloja hiilidioksidipäästöjä vuosittain. Ympäristön ja kustannusten kannalta suunta on siis hyvä.

Kivra kokemuksia käyttäjiltä

Kun tarkastellaan Kivra kokemuksia, käy ilmi että käyttäjien mielipiteet jakautuvat. Osa asiakkaista kehuu palvelua vuolaasti, kun taas toiset ovat kohdanneet ongelmia tai yllätyksiä Kivran kanssa. Seuraavaksi käymme läpi sekä Kivran plussia että miinuksia käyttäjien näkökulmasta.

Kivran hyödyt ja plussat

  • Kaikki postit yhdessä paikassa: Kivra kokoaa eri lähettäjien kirjeet, laskut ja dokumentit yhteen sovellukseen. Tämä tekee arjen paperitöistä selkeämpiä – ei enää irrallisia kirjeitä, vaan arkisto tallessa digitaalisesti.
  • Helppo laskujen maksu: Moni käyttäjä arvostaa mahdollisuutta maksaa laskut suoraan Kivra-sovelluksesta. Vahva tunnistautuminen ja automaattisesti esitäytetyt maksutiedot tekevät maksamisesta sujuvaa.
  • Ilmainen ja ekologinen: Palvelun käyttö ei maksa kuluttajalle mitään. Yritykset ja viranomaiset maksavat lähettämisestä pienen maksun, mutta kuluttajille Kivra on ilmainen. Paperin vähentäminen on myös ekologinen teko, mikä on monille tärkeä arvo.
  • Turvallisuus: Kivrassa viestit ovat tallessa vahvan suojauksen takana, toisin kuin tavallisessa sähköpostissa. Tietoturva ja yksityisyys ovat korkealla tasolla – vain sinä pääset lukemaan oman postilaatikkosi viestit.
  • Joustavuus ja jaettavuus: Käyttäjä voi halutessaan jakaa Kivra-postilaatikkonsa toisen luotetun henkilön kanssa. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi perheissä, joissa halutaan hoitaa yhteisiä laskuja tai jos vaikkapa ikääntyvä vanhempi tarvitsee apua laskujensa hallinnassa.

Kivran haitat ja haasteet

  • Vaara missaata lasku: Suurin ja konkreettisin ongelma on ollut se, että käyttäjä saattaa huomaamattaan siirtää laskut Kivraan ja unohtaa niitä sinne. Jos Kivran notifikaatiot menevät ohi tai sovellus poistetaan käytön jälkeen, tärkeä lasku voi jäädä maksamatta. Suomessa on raportoitu tapauksia, joissa Kivraan mennyt lasku on jäänyt täysin huomaamatta ja edennyt jopa perintäkirjeeksi asti, kun vastaanottaja ei tiennyt laskun tulleen vain digipostiin.
  • Automaattinen oletus kaikille lähettäjille: Kun Kivran ottaa käyttöön, kaikki palvelua käyttävät tahot alkavat lähettää postit jatkossa sinne. Jotkut kokevat tämän liian jyräksi oletukseksi – he olisivat halunneet itse valita, miltä lähettäjiltä postia ohjataan Kivraan. Nyt esimerkiksi sähköyhtiö, puhelinlasku, vakuutusyhtiö ja jopa sairaalalaskut voivat siirtyä Kivraan kerralla. Vaikka palvelussa on mahdollista estää yksittäisiä lähettäjiä, harva uusi käyttäjä ymmärtää tehdä sen heti.
  • Totuttelua ja uusi kanava: Kivra lisää yhden uuden kanavan, jota pitää muistaa seurata. Monilla on jo käytössä e-laskut verkkopankissa, OmaPosti kirjeille tai Suomi.fi-viestit viranomaisille. Kivran myötä osa asioista tuleekin eri paikkaan kuin mihin on totuttu. Etenkin vähemmän teknologiaa seuraaville ihmisille tämä voi aiheuttaa sekaannusta – mistä kanavasta mikäkin lasku pitää nyt katsoa.
  • Tekniset pulmat: Kaikki käyttäjät eivät ole olleet tyytyväisiä Kivran tekniikkaan. Joidenkin kokemusten mukaan sovellus saattaa joskus jumittaa tai tunnistautuminen pankin kautta epäonnistua. Eräät käyttäjät ovat valittaneet, että maksamisen yhteydessä BankID-tunnistautuminen tai vastaava prosessi on hankala tai että sovellus kaatuu juuri kriittisellä hetkellä. Toisaalta toiset eivät ole kohdanneet teknisiä ongelmia lainkaan, joten kokemus voi vaihdella.
  • Luottamus ja tietosuoja: Kivran taustalla olevat omistajat (kuten Resurs Bank) ovat herättäneet keskustelua. Joitakin huolettaa, miten palvelu rahoitetaan ja pysyykö se varmasti maksuttomana jatkossakin. Kivran liiketoimintamalli perustuu siihen, että lähettävät yritykset maksavat digipostin toimituksesta (saman tapaan kuin ne maksaisivat paperikirjeen postimaksun). Lisäksi Kivra voi tulevaisuudessa tarjota lisäpalveluita. Palvelun edustajat ovat painottaneet, ettei käyttäjien henkilötietoja myydä eteenpäin ja ettei palvelusta olla tekemässä maksullista kuluttajille. Silti joidenkin mielessä kytee epäilys, varsinkin kun muistetaan, että taustalla on kaupallinen toimija eikä valtion tarjoama palvelu.

On hyvä mainita, että Kivra on saanut verkossa myös paljon kritiikkiä käyttäjiltä. Esimerkiksi tunnetussa Trustpilot-palvelussa Kivran keskiarvoarvosana on ollut varsin heikko (noin 1,3/5). Monet arvostelijat kertovat turhautumisesta palveluun: joko he eivät ole saaneet ilmoituksia ajoissa, ovat kokeneet käytön hankalaksi tai pitävät koko konseptia turhana. Toisaalta tyytyväiset käyttäjät harvoin vaivautuvat jättämään arvosteluja, joten äänekkäin palaute painottuu helposti negatiiviseen suuntaan. Kivran oma asiakaskysely puolestaan antoi positiivisemman kuvan, jossa enemmistö vastaajista koki digipostin hyödylliseksi arjen apuvälineeksi. Totuus lieneekin jossain näiden kokemusten välissä – palvelu sopii erinomaisesti monille, mutta ei välttämättä kaikille.

Onko Kivra huijaus vai oikea palvelu?

Koska osa käyttäjistä on kokenut ikäviä yllätyksiä Kivran kanssa, internetissä on noussut esiin kysymyksiä kuten ”Onko Kivra huijaus?”. On tärkeää todeta suoraan: Kivra ei ole huijaus siinä mielessä, että se on täysin laillinen ja oikeasti toimiva palvelu, jolla on vankka käyttäjäkunta Ruotsissa ja kasvava joukko käyttäjiä Suomessa. Kivran taustalla on tunnettuja yhtiöitä, ja palvelu tekee yhteistyötä myös viranomaisten kanssa esimerkiksi laskujen välityksessä.

Miksi sitten jotkut epäilevät huijausta? Yksi syy on tapa, jolla Kivraa on markkinoitu ja otettu käyttöön. Useampi käyttäjä ei alun perin edes tiennyt ottaneensa palvelua käyttöön: he ovat saattaneet ladata Kivra-sovelluksen saadakseen esimerkiksi festarilipun tai jonkin tarjouksen, ja myöhemmin huomanneet, että laskut ovat alkaneet mennä Kivraan. Tämä on voinut tuntua siltä, että heidät ”huijattiin” mukaan palveluun ilman, että he täysin ymmärsivät seurauksia. Kivra tosin kertoo käyttöehdoissaan selvästi, että tunnistautumalla käyttäjä hyväksyy digipostin vastaanoton kaikilta palvelun piirissä olevilta lähettäjiltä. Mutta kiireessä harva lukee pitkiä ehtoja, joten jälkikäteen tilanne on voinut harmittaa monia.

Lisäksi Kivran nimissä on liikkunut huijausviestejä, jotka eivät ole Kivran omaa lähettämää viestintää. Esimerkiksi on raportoitu tekstiviesteistä, joissa väitetään Kivran lähettäneen muistutuksen jostain maksamattomasta laskusta ja kehotetaan klikkaamaan linkkiä. Tällaiset viestit ovat lähes aina huijareiden tekemiä phishing-yrityksiä, joilla koetetaan kalastella pankkitunnuksia. Kivra itse muistuttaa, että palvelun oikeat viestit eivät koskaan pyydä luovuttamaan tietoja epäilyttävän linkin kautta. Jos siis saat Kivralta viestin, kannattaa tarkistaa sen aitous: tuleeko ilmoitus samanaikaisesti sovellukseen ja onko lähettäjäosoite oikea (esimerkiksi Kivran oma domain @kivra.fi).

Kaiken kaikkiaan Kivra on oikea palvelu eikä mikään huijausverkosto. Sen käyttö kuitenkin edellyttää käyttäjältä huolellisuutta: pitää ymmärtää, että postit menevät jatkossa digitaalisena Kivraan, ja muistaa seurata saapumisia. Huijauspuheita on enimmäkseen noussut esiin erilaisten väärinymmärrysten ja huonon viestinnän vuoksi, ei siksi että Kivra itse toimisi petollisesti.

Kivra.fi ja palvelun käyttöönotto

Kivran virallisella sivustolla (www.kivra.fi) on kattavasti ohjeita ja tietoa palvelusta. Rekisteröitymisen voi tehdä suoraan verkossa tai lataamalla sovelluksen puhelimeen. Prosessi vie vain muutaman minuutin. Tarvitset pankkitunnukset tunnistautumista varten sekä toimivan sähköpostiosoitteen. Kun tili on luotu, Kivra lähettää tervetulosanoman ja yleensä listan ensimmäisistä organisaatioista, joilta digiposti lähtee automaattisesti tulemaan. Usein mukaan kuuluu esimerkiksi omat teleoperaattorisi, mahdollinen sähköyhtiö, vakuutusyhtiö sekä joillakin myös julkisen sektorin toimijoita (kuten terveydenhuollon organisaatioita tai vaikkapa Traficom ajoneuvoveroasioissa).

Jos haluat hallita, keneltä postia tulee Kivraan, voit käydä sovelluksen asetuksissa ja nähdä listan lähettäjistä. Siellä on mahdollista kieltää yksittäisiä lähettäjiä lähettämästä digipostia – jolloin he todennäköisesti palaavat paperipostiin tai sähköpostiin. Tämä on hyvä tehdä, jos esimerkiksi haluat jonkin tietyn laskun mieluummin saapuvan suoraan verkkopankkiisi e-laskuna. Kivra tarjoaa joustoa, mutta oletuksena se yrittää keskittää kaiken asiointipostin palveluun.

Palvelusta eroaminen on myös mahdollista: Kivra-tilin voi sulkea pysyvästi oman profiilin asetuksista valitsemalla tilin deaktivoimisen. On tärkeää ymmärtää, että pelkkä sovelluksen poistaminen puhelimesta ei lakkauta palvelun käyttöä. Jos et enää halua käyttää Kivraa, muista sulkea tilisi virallisesti. Kivra kertoo, että kun tilin sulkee, digitaalinen postilaatikko lakkaa vastaanottamasta uusia viestejä välittömästi. (Sivuhuomiona: palvelussa on 45 päivän harkinta-aika, jonka aikana käyttäjä voi halutessaan reaktivoida tilin menettämättä tietojaan. Tämän jälkeen tili ja tiedot poistetaan lopullisesti.)

Yhteenveto – kannattaako Kivra?

Lopulta kysymys kuuluu: kannattaako Kivra ottaa käyttöön? Vastaus riippuu käyttäjästä. Kivra tarjoaa kiistatta hyötyjä niille, jotka haluavat digitalisoida postinsa ja laskunsa. Jos olet ihminen, joka pitää sähköisestä asioinnista, inhoaa paperipostia ja muistat säännöllisesti tarkistaa sähköisiä kanavia, Kivra voi tehdä arjestasi sujuvamman. On kätevää saada vaikkapa palkkakuitit, laskut ja viranomaiskirjeet suoraan puhelimeen, ja maksaa ne muutamalla painalluksella. Myös ympäristö kiittää, kun paperinkulutus vähenee.

Toisaalta, jos koet jo nykyisellään ähkyä erilaisten sovellusten ja viestikanavien kanssa, Kivra ei välttämättä tuo helpotusta – päinvastoin se voi lisätä yhden muistettavan paikan lisää. Sellaiselle, joka luottaa perinteiseen postiin tai on jo tyytyväinen vaikkapa Suomi.fi-viestien ja verkkopankin e-laskujen yhdistelmään, Kivra ei ole pakollinen. Kaikki tärkeä posti kyllä löytää perille edelleen ilmankin Kivraa, kunhan jokin digikanava on käytössä (tai viime kädessä paperikirjeet).

Kivrasta saadut kokemukset osoittavat, että käyttäjän omalla sitoutumisella ja huolellisuudella on iso merkitys. Palvelu itsessään toimii lupaustensa mukaisesti, mutta se ei ole täysin ongelmaton. Ennen käyttöönottoa on hyvä tiedostaa, mitä se merkitsee – ja jos päätät kokeilla Kivraa, pidä huolta että seuraat aktiivisesti sen kautta tulevia viestejä. Näin vältät ikävät yllätykset.

Kivra on nykyaikainen ratkaisu, joka ennakoi postinkäsittelyn väistämätöntä digitalisoitumista. Vuoden 2026 alusta Suomessa viranomaisviestinnän oletuskanavaksi kaavaillaan yhä vahvemmin digipostia. Siltä kannalta katsottuna Kivra tai vastaava sähköinen postilaatikko on tulevaisuudessa arkipäivää. Jokaisen kannattaa harkita, mikä palvelu itselle sopii parhaiten – oli se sitten Kivra, OmaPosti, Suomi.fi tai jokin muu – jotta pysyy mukana digitalisoituvassa arjessa.

Disclaimer

Tämä artikkeli on kirjoitettu puolueettomasti julkisesti saatavilla olevien tietojen ja käyttäjäkokemusten pohjalta. Kirjoittaja ei ole sidoksissa Kivraan. Muistathan, että palvelujen kehitys on jatkuvaa: Kivran ominaisuudet ja käytännöt voivat päivittyä ajan myötä. Tarkista ajankohtaiset tiedot ja ehdot tarvittaessa suoraan Kivralta (esimerkiksi heidän sivustoltaan kivra.fi). Emme vastaa mahdollisista virheistä tai muuttuneista tiedoista tämän tekstin julkaisun jälkeen. Jokainen käyttäjä tekee lopullisen päätöksen palvelun käytöstä omalla vastuullaan.

Viimeisimmät artikkelit