Toridiili-huijaus iskee Tori.fi:ssä – näin tori huijarit toimivat ja miten voit suojautua

Toridiili-huijaus

Suositulla Tori.fi-kauppapaikalla tehdään kymmeniätuhansia kauppoja päivittäin, mutta valitettavasti joukossa vaanivat myös huijarit. Toridiili huijaus on uusi ilmiö, jossa rikolliset käyttävät hyväkseen Torin omaa ToriDiili-palvelua huijatakseen käyttäjiä. Tässä artikkelissa perehdymme, mitä Tori.fi-huijaus tarkoittaa nykypäivänä, miten tori huijarittoimivat, jaamme tori huijaus kokemuksia tosielämästä sekä annamme vinkkejä, joilla välttää verkkokaupan karikot. Jokaisen netissä käytävän kaupantekijän on hyvä tiedostaa nämä vaarat – arvion mukaan suomalaisiin kohdistuu netissä yli miljoona huijausyritystä joka kuukausi, ja osa niistä tapahtuu juuri Torissa. Pienillä varotoimilla voit kuitenkin välttää joutumasta petoksen uhriksi.

Mikä on ToriDiili ja mistä Toridiili-huijauksessa on kyse?

ToriDiili on Tori.fi-palvelun tarjoama turvallisempi kaupankäyntitapa, eräänlainen välikäsi ostajan ja myyjän välillä. ToriDiilin ideana on, että ostaja maksaa tuotteen ToriDiilin kautta, myyjä lähettää tuotteen postissa, ja rahat siirtyvät myyjälle vasta kun ostaja on vastaanottanut tuotteen. Palvelu muistuttaa kansainvälisen eBayn kaupankäyntitapaa ja sen tarkoitus on suojella molempia osapuolia: sekä ostaja että myyjä tunnistautuvat vahvasti (esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella), ostaja antaa osoitetietonsa suoraan postitoimijalle sovelluksen kautta, eikä myyjän tarvitse kerätä ostajan tietoja itse. Torin omien sivujen mukaan ”huijaaminen on ToriDiilin kautta käytännössä mahdotonta” – valitettavasti tämä lupaus on saanut huijarit keksimään uusia juonia Toridiili-huijauksen muodossa.

Toridiili-huijaus tarkoittaa huijausta, jossa rikollinen esiintyy ostajana ja huijaa myyjää tekaistun ToriDiili-sivuston avulla. Käytännössä huijari tehtailee väärennetyn verkkosivun, joka ulkoasultaan muistuttaa Toria ja Torin viestimiä. Huijarin lähettämä viesti tai sähköposti näyttää tulevan Tori.fi:ltä tai ostajalta, ja siinä on linkki, jonka väitetään johtavan ToriDiiliin. Todellisuudessa linkki vie huijaussivustolle, jonka tarkoitus on kerätä uhrin pankkitunnukset, maksukortin numerot tai muita henkilötietoja. Huijarit hyödyntävät sitä, että ToriDiili on monelle uusi ja tuntematon – jos myyjällä ei ole aiempaa kokemusta ToriDiilistä, hän saattaa luulla väärennettyä sivua aidoksi.

Miten tori-huijaus käytännössä tapahtuu?

Tyypillinen Tori-huijaus etenee vaiheittain seuraavasti, kun kyse on Toridiili-huijauksesta:

  1. Huijari ottaa yhteyttä myyjään ostajana: Rikollinen vastaa Torissa myynti-ilmoitukseen ja esittää kiinnostunutta ostajaa. Usein huijarilla on kiireinen tai ylitsevuotavan innostunut sävy. Hän saattaa jopa tarjoutua maksamaan täyden hinnan ja postikulut kyselemättä enempää – mikä itsessään voi olla varoitusmerkki.
  2. Ulkopuolinen viestintä ja uskottelupuhelu: Huijari pyrkii viemään keskustelun pois Torin omasta viestipalvelusta esimerkiksi WhatsAppiin tai tekstiviesteihin. Hän saattaa lähettää Torin logolla varustetun kuvakaappauksen, jossa muka näkyy, että maksu on jo tehty ToriDiiliin ja myyjän täytyy vain ”vahvistaa” tai antaa lisätietoja. Tämän jälkeen huijari ehdottaa puhelinkeskustelua yksityiskohdista sopimiseksi. Puhelussa taitava huijari luo luottamuksellisen tunnelman, jotta myyjä uskoo hänen olevan aito ja rehellinen ostaja.
  3. Väärennetty linkki ToriDiiliin: Puhelun päätteeksi huijari lähettää myyjälle linkin väittäen, että sitä kautta myyjä voi vastaanottaa maksun. Linkki voi tulla esimerkiksi sähköpostilla tai WhatsApp-viestillä. Linkin osoite ei kuitenkaan johda oikealle Tori.fi-sivustolle, vaikka se saattaa sisältää sanan ”tori” tai ”toridiili”. Huijaussivusto on tehty näyttämään aidolta: sivulla käytetään Torin logoa, värejä ja fontteja.
  4. Tietojen kalastelu: Väärennetyllä sivulla myyjälle kerrotaan, että ”rahat ovat tulossa” ja pyydetään syöttämään joko maksukortin tiedot (korttinumero, CVV, voimassaoloaika) tai kirjautumaan sisään pankkitunnuksilla ”maksun vastaanottamiseksi”. Koska myyjä uskoo kaupan olevan jo sovittu ja rahat luvassa, hän saattaa hyväuskoisesti antaa pyydetyt tiedot.
  5. Rahan ja tietojen varastaminen: Kun myyjä syöttää kortti- tai pankkitietonsa huijaussivustolle, ne päätyvät suoraan huijarille. Rikollinen voi välittömästi käyttää tietoja – esimerkiksi kirjautua uhrin nettipankkiin tai maksusovellukseen ja tyhjentää tilin, tai tehdä ostoksia uhrin kortilla. Samaan aikaan myyjä saattaa edelleen luulla kaiken olevan kunnossa ja jopa lähettää tuotteen ostajalle, kunnes karu totuus paljastuu.

Huijarin tavoitteena ei ole koskaan ostaa tuotetta, vaan saada rahaa ja luottamuksellisia tietoja. Monesti huijarit käyttävät ulkomaisia puhelinnumeroita tai murtavat suomea huonosti, mutta aina näin ei ole – osa viesteistä on hyvinkin sujuvia ja logoineen päivineen uskottavia. Tärkein tuntomerkki on se, että kaupanteko yritetään ohjata pois Torin turvallisilta raiteilta.

Tori-huijaus kokemuksia: miten huijari tyhjensi tilin tosielämässä

Ikävä kyllä monet ovat ehtineet langeta Toridiili-huijareiden ansaan. Eräs tapaus kertoo karua kieltään siitä, miten taitavasti petos voidaan toteuttaa. 37-vuotias Jaakko-niminen henkilö laittoi syksyllä myyntiin tarpeettoman kitaravahvistimen Toriin. Pian ilmoituksen julkaisun jälkeen hän sai Torin kautta viestin ostajalta, kutsutaan häntä vaikkapa ”Mikoksi”, joka oli kiinnostunut tuotteesta. Mikko oli profiililtaan Torin tunnistautunut käyttäjä (eli hänellä oli vahva tunnistus tehtynä, mikä lisäsi uskottavuutta). Kaikki viestintä käytiin aluksi asiallisesti Torin viestipalvelussa, mistä ei herännyt epäilyksiä – jokaisesta viestistä tuli myös ilmoitus Jaakon sähköpostiin Torin normaalina ilmoituksena.

Mikko teki pian ostotarjouksen, jonka Jaakko hyväksyi. Sitten ostaja ehdotti, että käytettäisiin Torin omaa ToriDiili-palvelua maksun ja toimituksen hoitamiseen. Mikko lähetti linkin, jonka väitti johtavan suoraan ToriDiiliin. Jaakko klikkasi linkkiä ja näki sivun, joka näytti luotettavalta Torin palvelulta. Hän rekisteröityi palveluun linkin kautta antaakseen tilitietonsa maksun vastaanottoa varten – tästä rekisteröinnistä tuli sähköposti samaan tapaan kuin Torin viesteistäkin, mikä vahvisti vaikutelmaa, että kyseessä oli aito prosessi. Lopuksi sivusto pyysi kirjautumista pankkitunnuksilla ”viimeistelläkseen” kaupan, minkä Jaakko teki.

Seuraavana päivänä Jaakko sai ikävän yllätyksen: hänen pankkikorttinsa ei toiminut ruokakaupassa. Tarkistaessaan pankkitiliään hän huomasi, että tilillä oli rahaa vain muutamia kymmeniä senttejä, vaikka siellä piti olla yli 700 euroa. Tili oli tyhjennetty useissa erissä. Paljastui, että Mikon lähettämä linkki olikin vienyt huijaussivustolle. Heti kun Jaakko oli syöttänyt pankkitunnuksensa, huijari käytti niitä päästäkseen käsiksi Jaakon MobilePay-sovellukseen ja siirsi rahaa pois pankkitililtä hurjaa vauhtia.

Jaakko toimi ripeästi: hän soitti välittömästi pankkiinsa sulkien verkkopankkitunnukset, pankkikortin ja luottokortin. Myös MobilePayhin hän otti yhteyttä, jotta tili jäädytettiin. Tämän jälkeen hän teki asiasta rikosilmoituksen poliisille ja reklamaation pankille sekä MobilePay-palveluun. Tapauksessa pankki totesi, ettei korvaa vahinkoa koska asiakas itse oli luovuttanut tunnuksensa huijarille, mutta onneksi MobilePay hyvitti menetetyt rahat takaisin (kun heille toimitettiin poliisille tehty rikosilmoitus). Poliisin tutkimuksissa selvisi, että rahat oli siirretty ensin suomalaiselle tilille ja sieltä edelleen nopeasti ulkomaille (Keski- tai Itä-Eurooppaan). Huijaria ei saatu kiinni, mikä on valitettavan yleistä näissä tapauksissa.

Tarinan opetus Jaakon mukaan oli, kuinka uskottavasti huijaus voitiin toteuttaa alusta loppuun. Hän kertoi hämmästelleensä, ”miten taitavasti huijari toimi – ei ihme, että niin moni menee lankaan”. Tämän kokemuksen jälkeen hän otti käyttöön operaattorin mobiilivarmenteen pankkitunnusten sijaan ja muutti maksusovelluksensa asetuksia niin, että jokainen maksu vaatii nykyään vahvistuksen sormenjäljellä. Tällaiset kokemukset tori-huijareista toimivat varoittavina esimerkkeinä: vaikka vastapuoli vaikuttaisi luotettavalta ja järjestelmä turvalliselta, ei pidä luottaa mihinkään linkkiin tai pyyntöön, joka tulee kaupankäynnin ulkopuolisena viestinä.

Muut yleiset huijaustavat Tori.fi:ssä

Toridiili-huijaus on viimeaikainen ilmiö, mutta Tori-huijauksia on monenlaisia. Huijarit mukauttavat keinojaan jatkuvasti. Tässä muutama muu yleinen huijaustapa, joihin kannattaa varautua Tori.fi-kauppoja tehdessä:

  • Väärennetyt myynti-ilmoitukset: Perinteinen huijaus on, että huijari esiintyy myyjänä ja laittaa Toriin ilmoituksen houkuttelevasta tuotteesta. Tuote voi olla arvokas (esim. puhelin, tietokone, konserttiliput, merkkilaukku) ja hinta tavallista edullisempi – tarkoituksena on saada ostaja innostumaan nopeasti. Ostajalta pyydetään ennakkomaksu tilille tai mobiilisovellukseen, minkä jälkeen ”myyjä” katoaa eikä tuotetta koskaan toimiteta. Liian hyvä tarjous on aina syytä kyseenalaistaa: jos vaikkapa uusi pelikonsoli tai design-tuote on myynnissä pilkkahintaan, kannattaa epäillä huijausta. Kokeneetkin käyttäjät voivat valitettavasti haksahtaa – eräässä julkisuuteen nousseessa tapauksessa yrittäjä menetti lähes 6000 €, kun hän maksoi ennakkoon olemattomasta työkoneesta, jota myytiin Torissa asiallisin selityksin mutta jota ei todellisuudessa ollut olemassa.
  • ”Rikki menneen tavaran” huijaus ostajan toimesta: Tämä on eräänlainen uusi huijaus, joka tuli mahdolliseksi ToriDiilin myötä. Siinä oikea ostaja ja huijari eivät pyydä salasanoja, vaan väärinkäyttävät ToriDiilin suojausta. Huijari ostajana tilaa tuotteen ToriDiilillä, mutta kun saa tavaran, hän väittää sen olevan viallinen tai rikkoutunut. Koska ToriDiilissä rahat ovat escrow-tilillä, ostaja vaatii maksun palauttamista vedoten huonoon tuotteeseen – pahimmillaan huijari voi saada rahansa takaisin ja pitää silti myyjän lähettämän ehjän, arvokkaan laitteen. Tämän tyyppisessä tapauksessa myyjä jää nuolemaan näppejään. Tämän varalta Tori suosittelee myyjiä dokumentoimaan tuotteensa huolellisesti (sarjanumerot, valokuvat pakkaamisesta jne.), jotta heillä on todisteet tuotteen kunnosta lähetyshetkellä.
  • Kuriiripalvelu- ja maksuhuijaukset: Jo ennen ToriDiiliä huijarit keksivät vastaavia juonia. Esimerkiksi ostajaksi tekeytyvä huijari saattoi ehdottaa, että hän lähettää kuriirin hakemaan tuotteen ja maksaa muka kuljetuksen – käytännössä hän lähettääkin myyjälle tekaistun maksulinkin tai pyytää maksukorttitietoja ”kuriiripalvelun kulujen” maksamiseksi. Lopputulos on jälleen, että myyjä luovuttaa rahaa tai tietoja saamatta mitään vastineeksi. Tori ei käytä ulkopuolisia kuriiripalveluja siten, että myyjän pitäisi maksaa niitä suoraan; kaikki postikulut hoidetaan ToriDiilin kautta, jos sitä käytetään.

Huijaustavat voivat kehittyä ja vaihdella, mutta yhteistä niille on aina jokin epäilyttävä poikkeama normaalista kaupankäynnistä: outo maksujärjestely, kiireen lietsominen, epäuskottavan hyvä tarjous tai vaikkapa teknisesti kömpelö viestintä täynnä kirjoitusvirheitä. Seuraavaksi käymme läpi, miten tunnistat huijarin ja vältät sudenkuopat.

Tori-huijarit – miten tunnistaa epäluotettava kauppakumppani?

Moni käyttäjä miettii, miten erottaa rehellinen kauppakumppani huijarista. Verkossa törmää kyselyihin ja keskusteluihin, joissa jaetaan varoituksia: ihmiset hakevat esimerkiksi ”tori.fi huijarit nimet” tai ”tori huijarit lista”löytääkseen tietoa tunnetuista huijareista. Vaikka netistä löytyykin joitakin listoja epäillyistä huijaritapauksista (esim. keskustelupalstoilla tai sosiaalisessa mediassa käyttäjät saattavat paljastaa huijareiden nimiä ja pankkitilejä), kannattaa muistaa, että huijarit voivat vaihtaa henkilöllisyyttä, nimeä tai käyttäjätiliä helposti. Pelkkä nimi listalla ei aina kerro totuutta, ja toisaalta kaikki huijarit eivät jää kiinni yhteisöjen havainnoissa. Siksi tärkeämpää on tunnistaa huijarin tuntomerkit käytöksen perusteella. Tässä keskeiset varoitusmerkit, joihin kannattaa kiinnittää huomiota Torissa (ja muillakin netin kauppapaikoilla):

  • Keskustelun siirtäminen Torin ulkopuolelle: Jos ostaja tai myyjä ehdottaa heti, että jatketaan juttua sähköpostilla, WhatsAppissa, tekstiviestillä tai muussa ulkoisessa kanavassa, hälytyskellojen pitäisi soida. Torin oma viestijärjestelmä on siellä syystä – se suojaa käyttäjiä ja jättää tapahtumista jäljen. Huijarit haluavat pois valvovan silmän alta. Pidä siis keskustelu aina Torin viesteissä niin pitkälle kuin mahdollista.
  • Ulkomainen puhelinnumero tai erikoinen viestien kieli: Usein huijarit toimivat ulkomailta käsin. Jos saat yhteydenoton +44, +33, +372 tai muusta ulkomaisesta numerosta esittäytyen suomalaisena ostajana, ole erityisen varovainen. Samoin jos viestien suomen kieli on selvästi konekäännöksen oloista tai täynnä kummallisia ilmauksia, kyseessä voi olla huijaus. Kaikki huijarit eivät tosin tee kielivirheitä – osa osaa suomea sujuvasti – mutta tämä on yksi yleinen tuntomerkki.
  • Linkit ja liitetiedostot: Mikään aito Tori.fi:n kaupankäyntiprosessi ei vaadi sinua klikkaamaan ulkopuolista linkkiä maksun saamiseksi tai lähettämiseksi. Kaikki tarvittava tapahtuu Torin sivustolla tai sovelluksessa kirjautuneena. Jos saat linkin, joka vie outoon osoitteeseen (vaikkapa tori-diili.example.com tai vastaava kummallinen domain), älä klikkaa. Samoin älä lataa mitään liitetiedostoja, joita ”ostaja” lähettää – ne voivat sisältää haittaohjelmia. Torin kautta käydyssä kaupassa ei ole tarvetta millekään PDF-sopimuksille tai muille liitteille ulkopuolisista lähteistä.
  • Henkilökohtaisten tietojen kysely: Huijarit voivat esiintyä jopa Tori.fi:n ylläpidon työntekijöinä lähettäen sähköpostia, jossa muka tarvitaan varmistusta tai maksutietoja. Tori ei koskaan kysy pankkitunnuksia, korttinumeroita tai vastaavia sähköpostilla tai viesteillä. Varo myös ostajaa, joka pyytää sinua syöttämään tietojaan johonkin verkkolomakkeeseen – se on todennäköisesti tietojen kalastelua.
  • Liian hyvä kauppa tai outo pyyntö: Kuten sanonta kuuluu, jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta. Jos joku tarjoaa heti tuotteen pyydetyllä hinnalla ja haluaa maksaa extraa postista kyselemättä mitään, tai jos myyjä tarjoaa sinulle jonkun harvinaisen tuotteen puoleen hintaan, pysähdy miettimään. Huijari hyödyntää uhrin toiveikkuutta tai ahneutta. Myös kaupanteon hoputtaminen on tyypillistä: ”Maksa heti niin saat halvemmalla” tai ”Tämä menee muille jos et nyt heti päätä” – rehellinen kauppias harvoin painostaa samalla tavalla.
  • Myyjän haluttomuus käyttää ToriDiiliä tai tunnistautumista: Tori on mahdollistanut vahvan tunnistautumisen, josta saa merkinnän käyttäjäprofiiliin. Rehellinen myyjä tai ostaja suostuu yleensä tähän, koska se lisää luottamusta. Jos toinen osapuoli kieltäytyy tunnistautumasta, tai myyjä ei halua käyttää ToriDiiliä ollenkaan vaan vaatii tilisiirtoa suoraan – taustalla voi toki olla syitä (esim. välttää palvelumaksua), mutta sekin voi olla pieni varoitusmerkki. Vähintään silloin kannattaa tarkistaa kauppakumppanin taustoja enemmän, esimerkiksi Googlaamalla nimi ja sähköposti mahdollisten huijausvaroitusten varalta.

Muista, että suurin osa Tori-kaupoista sujuu ongelmitta ja rehellisesti. Huijauksia kuitenkin tapahtuu erityisesti tietyissä tuoteryhmissä. Ole erityisen valppaana esimerkiksi viihde-elektroniikan, puhelimien, polkupyörien ja suosittujen merkkituotteiden kaupassa – nämä ovat haluttuja tavaroita, joilla myös huijarit yrittävät onneaan.

Vinkit: miten välttää Tori-huijarit ja tehdä turvallisia kauppoja

Onneksi omalla huolellisuudella voi ehkäistä valtaosan huijauksista. Seuraa näitä vinkkejä, jotta Tori.fi-huijaus ei osu omalle kohdallesi:

  • Käytä Torin omia työkaluja: Käy keskustelut aina Torin viestipalvelun kautta. Säilytä viestiketjut – ne ovat todiste tarvittaessa. Suosi ToriDiiliä kaupankäynnissä, sillä se on kehitetty turvallisuuden parantamiseksi. Tee kuitenkin ToriDiili aina suoraan kirjautuneena Tori.fi-palvelussa tai virallisessa mobiilisovelluksessa, älä koskaan ulkoisen linkin kautta.
  • Tarkista URL-osoitteet: Kun käytät Toria selaimessa, varmista osoiteriviltä, että olet oikealla sivustolla (tarkka osoite on https://www.tori.fi/... ja ToriDiili toimii sisäänkirjautuneena siellä). Huijaussivuston osoite voi muistuttaa oikeaa, mutta siinä on yleensä kummallisuuksia – esimerkiksi ylimääräisiä sanoja tai kirjaimia, väärä päätteet (.com, .net tms. – Tori.fi-palvelu pysyy .fi -verkkotunnuksessa).
  • Älä luovuta pankki- tai korttitietoja suoraan toiselle henkilölle: Myyjänä et koskaan tarvitse ostajan pankkitilikirjautumista etkä ostajana tarvitse myyjän pankkitietoja, jos käytätte Toria oikein. Kaikki tällaiset pyynnöt ovat punaisia lippuja. Jos olet epähuomiossa antanut tietojasi huijaussivulle, toimi heti (tästä lisää seuraavassa osiossa).
  • Vahva tunnistautuminen ja mobiilivarmenne: Harkitse kirjautumista Toriin ja muihin palveluihin mobiilivarmenteella tai muulla vahvalla tunnistuksella pankkitunnusten sijaan. Teleoperaattorin mobiilivarmenne on viranomaisten hyväksymä tunnistautumistapa, joka voi tuoda lisäturvaa – esimerkiksi huijarin on vaikeampi kaapata identiteettiäsi, jos hänellä ei ole fyysisesti SIM-korttiasi. Vahvasti tunnistautuneena käyttäjänä annat myös muille viestin, että olet luotettava.
  • Pidä tietoturva ajan tasalla: Varmista, että laitteesi suojaukset ovat kunnossa. Ajantasainen virustorjunta ja haittaohjelmasuoja voi estää huijaussivustojen tunnettuja haitakkeita. Ole varuillasi myös tietojenkalasteluviesteistä sähköpostissa – ne saattavat tulla muuallakin kuin Torin yhteydessä, ja huijarit voivat kohdistaa samaa uhria monella kanavalla yhtä aikaa.
  • Dokumentoi kaupanteko: Jos olet myyjä, ota talteen todisteet lähetetystä tuotteesta (valokuvaa paketti ennen lähetystä, kuitti postituksesta, mahdollisesti videokuvaa laitteen toiminnasta ennen pakkausta). Ostajana taas pyydä tarvittaessa myyjältä lisäkuvia tai kuitteja tuotteesta varmistaaksesi, että tämä todella omistaa myymänsä esineen. Rehellinen osapuoli ymmärtää luottamuksen rakentamisen tarpeen. Nämä toimet auttavat paitsi huijausten tunnistamisessa myös mahdollisten riitatilanteiden selvittämisessä.
  • Käytä maalaisjärkeä ja vaistoasi: Viime kädessä sinä itse tunnet usein, jos jokin kauppa ei tunnu oikealta. Jos epäilyttää, on parempi perääntyä kaupasta kuin ottaa riski. Muutama menetetty euro palvelumaksuja tai potentiaalinen hyvä diili jää saamatta, mutta se on pieni hinta mielenrauhasta. Luota siis intuitioosi – huijarit usein painostavat ohittamaan epäilyksesi, älä anna periksi sille paineelle.

Mitä tehdä, jos huomaat tulleesi huijatuksi?

Vaikka olisi kuinka varovainen, joskus huijarit onnistuvat jujuttamaan. Tärkeintä on silloin toimia nopeasti ja rauhallisesti. Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi Torissa (oli se sitten Toridiili-huijaus tai muu petos):

  • Ota heti yhteys pankkiin: Kerro pankille, mitä on tapahtunut. Jos annoit pankkitunnuksesi tai korttitietosi huijarille, pyydä pankkia välittömästi sulkemaan kyseiset tunnukset ja kortit. Mitä nopeammin pankki saa tiedon, sitä parempi mahdollisuus, että rahasi saadaan pelastettua tai ainakin lisävahingot estettyä. Monilla pankeilla on päivystävät sulkupalvelunumerot juuri tällaisia tilanteita varten.
  • Ilmoita asiasta poliisille: Tee rikosilmoitus viipymättä. Vaikka summat olisivat pieniäkin, on tärkeää, että poliisilla on tieto huijauksesta ja että tapaus kirjataan ylös. Jos useampi ihminen ilmoittaa samantyylisestä petoksesta, poliisilla on paremmat lähtökohdat tutkia vyyhtiä. Muista, että nettipetokset ovat rikoksia – ja vaikka kaikkia tekijöitä ei saada kiinni, jokainen ilmoitus auttaa viranomaisia muodostamaan kokonaiskuvaa huijausten laajuudesta.
  • Ilmoita myös Tori.fi:lle: Ota yhteyttä Torin asiakaspalveluun ja kerro tapahtuneesta. Tori voi varoittaa muita käyttäjiä aktiivisista huijausyrityksistä ja pyrkiä sulkemaan huijarikäyttäjän tunnuksen. Torin ylläpito tekee yhteistyötä poliisin kanssa ja voi luovuttaa tutkintaan tietoja, jos rikos on tapahtunut palvelun kautta. Mitä aikaisemmin he saavat tiedon, sitä paremmin he voivat ehkäistä huijarin seuraavia yrityksiä.
  • Tallenna todisteet: Säilytä kaikki viestit, sähköpostit, kuvankaappaukset, maksukuitit – ihan kaikki asiaan liittyvä. Älä poista viestiketjuja Torista äläkä tuhoa sähköposteja. Nämä voivat olla ensiarvoisen tärkeitä todisteita selvittäessäsi asiaa pankin, poliisin tai vaikkapa MobilePayn kanssa. Esimerkiksi, kuten yllä kerrottiin, MobilePay palautti huijausrahat eräälle uhrille vasta saatuaan poliisin ilmoitusnumeron ja todisteet tapahtuneesta. Samoin luottokorttiyhtiöt tai PayPal saattavat korvata menetyksiä, jos pystyt dokumentoimaan huijauksen.
  • Vaihda salasanat: Jos olet käyttänyt samaa salasanaa useassa paikassa ja pelkäät tietojen vuotaneen, vaihda tärkeimpien palveluiden salasanat varmuuden vuoksi. Huijari, joka on saanut käsiinsä esimerkiksi sähköpostisi tunnukset, saattaa yrittää niillä onneaan muuallakin.

Kun huijaus on tapahtunut, olo voi olla järkyttynyt ja turhautunut. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei uhriksi joutuminen ole omaa tyhmyyttä – huijarit ovat tänä päivänä ammattimaisen taitavia ja käyttävät psykologisia keinoja hyväkseen. Tärkeintä on oppia kokemuksesta ja jakaa tietoa eteenpäin, jotta muut osaavat varoa samanlaisia ansoja.

Muista: lähes kaikki Torissa tapahtuvat huijaukset tapahtuvat Torin ulkopuolella. Palvelun sisällä, virallisissa kanavissa, toimiminen on jo sinänsä suoja. Tori on suosittu ja pääosin turvallinen kauppapaikka, kunhan noudattaa huolellisuutta. Tori-huijarit voivat olla ovelia, mutta heidänkin metkunsa voi tunnistaa ja torjua valveutuneena kauppiaana tai ostajana.

Pienellä varovaisuudella, terveellä epäilyksellä ja Torin tarjoamia turvakeinoja hyödyntäen voit edelleen tehdä hyviä löytöjä ja kauppoja netissä ilman, että huijarit pääsevät väliin.

Disclaimer: Tämä artikkeli tarjoaa yleisiä ohjeita ja tietoa Tori.fi-palvelussa ilmenneistä huijaustavoista. Kirjoittaja ei edusta Tori.fi-palvelua. Muistathan aina käyttää omaa harkintaa kaupankäynnissä ja tarkistaa ajantasaiset turvallisuusohjeet esimerkiksi Tori.fi:n virallisista lähteistä.

Viimeisimmät artikkelit